Tentamens in gedrang door dictatenprobleem

Nog altijd zijn maar driehonderd van de 1200 online collegedictaten beschikbaar. Veel studenten dreigen daardoor in de problemen te komen bij de voorbereiding van hun tentamens.

Directeur onderwijs en studentenzaken drs. Anka Mulder maakt zich zorgen. De tentamens staan voor de deur, maar studenten hebben geen dictaten. “We hebben veel klachten gekregen van studenten. We willen de problemen oplossen voordat de tentamens beginnen, maar ik weet niet of dit zal lukken.”

De TU eist dat de leverancier van de collegedictaten, Nextprint, een externe kwaliteitscontrole laat doen om het bestelproces door te lichten. Dat externe bureau moet bepalen waardoor de problemen bij Nextprint zijn ontstaan. Maar daarmee zijn de problemen nog niet verholpen.

De studentenraad heeft nog niet veel klachten gehoord van studenten, volgens studentenraadfractielid Volkert Oosterlaak. Veel studenten schaffen hun collegedictaten namelijk vaak pas vlak voor hun tentamens aan. “Je ziet een hausse aan bestellingen in de eerste weken van het collegejaar en vlak voor de tentamens”, aldus Oosterlaak. “Maar het is lastig om te studeren, je opdrachten uit te voeren en je tentamens voor te bereiden als de juiste spullen ontbreken. En hoe langer de dictaten niet beschikbaar zijn, hoe groter de problemen voor studenten worden.”

De problemen rond de online collegedictaten bestaan al sinds het begin van het collegejaar. Nextprint was een tijd digitaal onbereikbaar. Daardoor liep de bestelling van veel dictaten vertraging op. “Docenten werden daardoor weer huiverig om hun collegedictaten digitaal aan te leveren”, zegt Oosterlaak. “Dat merk je nu nog steeds. Het merendeel is nog steeds niet door hen aangeleverd.” De problemen bij Nextprint bleven nadat de site weer online was, volgens het studentenraadslid.

“Het is een paar keer voorgekomen dat de werknemers van Nextprint ons vertelden dat de problemen waren opgelost. We gingen dan kijken bij een dictatenafhaalpunt om te zien of dat waar was. Niet dus. Sommige dictaten bleken spoorloos, anderen waren weer veel te laat en de prijs klopte vaak niet. En sinds kort vallen de dictaten ook nog uit elkaar omdat de lijm loslaat.”

De studentenraad is verbaasd over de problemen met de online dictaten. “We hebben de proeven bij de faculteiten Civiele Techniek en Geowetenschappen en Techniek, Bestuur en Management op de voet gevolgd. Natuurlijk gingen er toen ook dingen mis, maar de problemen waren niet onoplosbaar.”