Tentamens en ramadan: te doen of niet?

De start van de ramadan valt dit jaar samen met de tentamenweek. Is dat afzien? Drie islamitische TU-studenten vertellen over hun ervaringen.

Tijdens de ramadan lezen Yasir, Arish en Muneeb extra vaak de Koran. (Foto: Abdullah Arif / Pixabay)

Lagere cijfers
Uit
onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam blijkt dat studenten die meedoen aan de ramadan lagere examencijfers halen. Maken ze zich daar zorgen over? Niet echt, zegt Muneeb. “Natuurlijk kan vasten impact hebben op mijn tentamencijfer, maar de ramadan is onderdeel van mijn leven als moslim. Laten zien dat ik bezig ben met mijn geloof is belangrijker dan een procentpunt meer halen.” Voor Yasir is het niet de eerste keer dat zijn tentamens samenvallen met de ramadan. “Toen merkte ik geen negatieve invloed op mijn cijfers. Door een realistische planning te maken, hard te werken en te vertrouwen in Allah denk ik dat het ook dit keer wel goed moet komen.”

In sommige Europese landen houden universiteiten rekening met moslimstudenten tijdens de ramadan. Zo zijn examens in België in de ochtend . De tentamens van Yasir, Muneeb en Arish vallen op redelijk gunstige tijden. Yasir heeft vier tentamens die elk om 13.30 beginnen en om 16.30 uur eindigen. “Dat komt perfect uit. Het is niet te vroeg en niet te laat.” Het enige tentamen dat Muneeb had, begon om 09.00 uur. Normaal slaapt hij tijdens de ramadan tot ongeveer 09.30 uur. “Ik had dus wat minder slaap toen ik aan het tentamen begon, maar het was te overzien. Bovendien heb ik liever een ochtendtentamen dan een avondtentamen om bijvoorbeeld 21.00 uur. Dat is namelijk precies rond etenstijd.” Hij voegt grappend toe: “Maar volgens mij vindt niemand op de TU avondtentamens fijn.”

TU-studenten Yasir Aydemir (22), Arish Hasan (25) en Muneeb Syed (18) staan tijdens de eerste week van de ramadan – die maandagnacht begon – dagelijks rond 03.45 uur op. Ze eten iets, doen het ochtendgebed en duiken vervolgens hun bed weer in. Na een paar uur slaap is het tijd om op te staan en te leren voor de tentamens die ze deze week hebben. Het zijn de laatste loodjes van de tentamenperiode. Yasir heeft deze week vier tentamens, Arish twee en voor Muneeb staat er één tentamen op de planning. Ze vasten zo’n zestien uur per dag. Na zonsondergang, deze week rond 20.40 uur, mogen ze weer eten en drinken. Ze zijn alledrie lid van de Delftse moslimvereniging Ibn Firnas

Vasten tijdens de tentamenperiode vinden ze goed te doen. Sterker nog: Arish, eerstejaars masterstudent bij Civiele Techniek en Geowetenschappen en Muneeb, eerstejaars bachelorstudent luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, zeggen productiever te zijn. “Ik ben geen tijd kwijt aan eten, ik kan me dus veel beter concentreren op mijn studie”, zegt Arish. Muneeb: “Ik ben tijdens de ramadan minder afgeleid. Normaal loop ik tijdens het studeren steeds naar mijn koelkast om te kijken wat er ligt. Of ik maak een snack, waar ik vervolgens weer slaperig van word.”

Voor de studenten is de ramadan een periode van bezinning. “Gedurende de ramadan probeer ik me meer te verdiepen in mijn geloof, extra te bidden en meer uit de koran te lezen. Ik probeer een betere versie van mezelf te zijn en voel me dankbaarder voor alles wat ik heb”, zegt Yasir, die in het derde jaar van zijn bachelor technische natuurkunde zit.
Arish: “De ramadan is meer dan niet eten en drinken. Het gaat bijvoorbeeld ook om je gedrag meer onder controle te krijgen.” Muneeb probeert tijdens de ramadan stil te staan bij mensen die helemaal geen eten hebben. “In vergelijking met hen heb ik het makkelijk. Ik mag na zestien uur immers weer eten.”

Muneeb begon zijn Iftar woensdag met dadels en fruit. (Foto: Muneeb Syed)

Lagere cijfers
Uit

Tips van Muneeb en Yasir

• Muneeb: “Plannen is belangrijk. Bereid niet alleen je tentamenweek goed voor, maar ook het eten dat je ’s avonds en ’s ochtends wilt maken. Koken duurt bij mij wel een uurtje en daar heb ik om 03.30 uur geen tijd voor. Ik zorg dus voor een voorraad maaltijden in mijn koelkast die ik alleen nog hoef op te warmen.”
  • Yasir let ook goed op wát hij eet: “Door gevarieerd en vezelrijk te eten en daarnaast genoeg water te drinken in de nacht ben je minder snel vermoeid en kun je je overdag beter concentreren.”
  • Muneeb en Yasir proberen goed naar hun lichaam te luisteren tijdens de ramadan. “Als je merkt dat je overdag moe aan het worden bent, dan kun je extra pauzes inlasten.” Muneeb: “En als je écht heel moe bent overdag, doe dan gewoon een powernap. Daar heb je uiteindelijk meer aan dan vechten tegen slaperigheid.”
Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl