Teleurstellende race voor Delftse zonneboot

Ondanks zijn beweegbare draagvleugels, waarmee een topsnelheid van veertig kilometer per uur in het verschiet lag, eindigde het Delftse zonnebootteam als vijfde bij de DONG Energy Solar Challenge.

Het tijdverschil aan het eind van de tweejaarlijkse Elfstedentocht voor zonneboten(van 8 tot 14 juli) tussen de winnaar – Gowrings Continental BV – en het Delftse team bedroeg maar liefst zes en een half uur.

De studenten kampten met een serie tegenslagen. Op de eerste dag moest de boot meerdere malen aan de kant om waterplanten van de romp te verwijderen. Halverwege de wedstrijd – tussen Harlingen en Franker – brak de stuurkabel. Mogelijk was dit nog het gevolg van een crash een week voor de wedstrijd waarbij de draagvleugel afbrak en de achterkant van de boot schade opliep. Een dag na het stuurkabeldrama kwamen de studenten er achter dat hun baterijen niet volledig werden opgeladen.

De Elfstedentocht voor zonneboten bestaat sinds 2004. De deelnemers – dit jaar deden 43 teams mee – moeten in hun zelfgebouwde boten 220 kilometer afleggen verdeeld over zes etappes. Er zijn drie categorieën. Boten in de A- en B-categorie varen met zonnecellen van de organisatie. Het Delftse team doet mee in de zogenaamde topklasse, een categorie waarin de deelnemers zorgen voor hun eigen zonnepanelen. In 2006 en 2008 wonnen de studenten en in 2010 eindigden ze als derde.