Campus

Tekentafeltalenten – Voer voor shopaholics

Het leven van een kledingverkoper gaat niet over rozen. Zoveel mooie kleding, zo weinig ruimte en flexibiliteit om het uit te stallen. IO’er Jaap Rutten bedacht een oplossing.


Elke vrouw kan erover meepraten, maar ook elke kledingwinkel – als we Jaap Rutten (23) mogen geloven. Als het aankomt op het uitstallen van kleding, heb je altijd een capaciteitsprobleem. Als medewerker van een Delftse kledingwinkel kent de IO-student het probleem als geen ander. En al helemaal onhandig: de beschikbare rekken zijn loodzwaar en totaal niet flexibel. Rutten: “Je hebt je rek, en dat is het. Maar de mode verandert continu en er komen aan de lopende band nieuwe collecties binnen. Het blijft een dilemma welke kledingstukken je uitstalt, en welke je op stapeltjes laat liggen. Wil je je rek zo aanpassen dat je het voor een nieuwe collectie helemaal anders kunt doen, dan moet de winkel vaak wachten op een speciaal team om het voor je te tillen.”


Dat voor zijn bachelor-eindproject het bedrijf L&H Dutch Bear op zoek was naar een nieuwe vorm van winkelinrichting, kón dus geen toeval zijn. “Het bedrijf is gespecialiseerd in winkelschappen met veel metaal, zoals je bijvoorbeeld ziet in de Hema, Albert Heijn en Gamma”, weet Rutten. “Ze wilden de luxere consumentenmarkt op, bijvoorbeeld richting kleding- en parfumwinkels.” Eén plus één is twee. De IO’er dook nog maar eens de Delftse kledingbranche in voor nader onderzoek, maar kreeg alleen maar bevestiging van wat hij zelf allang wist: die rekken moesten lichter en flexibeler.

En zo geschiedde. “De winkelinrichting die ik tijdens mijn eindproject bedacht, is opgebouwd uit vier onderdelen, waarmee je veel verschillende opstellingen kunt maken.” L&H Dutch Bear zag het zitten, wilde er meer mee, maar toen stapte de contactpersoon op. “Daarmee viel het hele project uit elkaar”, betreurt Rutten. “Voor nu laat ik het even rusten, ik begin in februari aan mijn master design for interaction. Maar mijn inrichting heeft potentie, wie weet wat de toekomst brengt.”

Naam: Olga van der Velde (19, Bouwkunde)
Merk: Batavus Barcelona
Gekocht voor: €120 als tweedehands
Opvallend: De gifgroene verf is niet zo uniek.

Delftse studenten geven hun fiets vaak een opvallend kleurtje om hem terug te vinden in de fietsenstalling. Maar dan moet niet iedereen dat doen natuurlijk. Dat merkt Olga van der Velde als ze haar gifgroene fiets voor de aula ophaalt. Naast haar staat een fiets in exact dezelfde kleur geparkeerd. Nu moet ze alsnog twee keer kijken welke fiets van haar is. Zelfs de combinatie van donkergroen geverfde spatborden en een gifgroen frame blijkt niet uniek. “Laatst zag ik iemand fietsen die exact dezelfde kleurencombinatie had, ongelooflijk…” Toch kan de felle kleur ook handig zijn. “Ik was mijn fiets eens kwijt na een avondje Lorre, dacht dat hij gestolen was”, vertelt Van der Velde. “Een straatje verder vond ik hem terug, dankzij zijn kleurtje.” Hoe hij daar kwam? “Ze moeten hem verplaatst hebben, want ik had hem daar echt niet neergezet”, lacht Van der Velde. “Zeker weten!”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.