Technische universiteiten dreigen VSNU te verlaten

De drie technische universiteiten hebben de samenwerking binnen de vereniging van universiteiten (VSNU) de wacht aangezegd. Als het bestuur de zes ‘algemene universiteiten’ niet tot de orde roept kunnen de colleges van Delft, Twente en Eindhoven het lidmaatschap van deze belangenorganisatie moeilijk ‘blijven verdedigen naar hun achterban’.

br />
Met hun last-minute lobby tegen de vijfjarige cursusduur voor technische studies, hebben de de universiteiten uit Amsterdam, Utrecht, Groningen, Leiden en Nijmegen, in de opvatting van de drie TU’s, standpunten van de VSNU verkeerd weergegeven, achter de rug van de andere geopereerd, en de gesprekken met de overheid over de bezuinigingen in onbetrouwbaar vaarwater gebracht. In hun woede spreken de drie TU’s zelfs over een ‘dreigbrief’ van de algemene universiteiten, ,,die het landsbelang niet dient”.

Even leek het erop dat de thema’s stelselherziening, bezuinigingen, collegegeldverhoging en onderwijskwaliteit de eenheid tussen de universiteiten hersteld hadden. En dat de VSNU een les getrokken had uit de verdeeldheid van december. Nu gaan negen van de dertien universiteiten alweer bekvechtend over straat, en dat nog wel vanwege een race die al lang gelopen leek. De politiek kijkt verbijsterd toe.

Vorige week woensdag nog werden in Congrescentrum De Eeenhoorn in Amersfoort vriendelijk handen geschud en felicitaties uitgewisseld: de Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten vierde haar tienjarig bestaan. Maar een aantal aanwezigen wist al hoe huichelachtig de welgemeende wensen in feite waren.

Daags erna stuurden zes algemene universiteiten, nog altijd verbolgen dat hun bèta’s er geen vijfde jaar bij krijgen, een brief aan minister Ritzen. Of de minister de behandeling van het wetsvoorstel over de verlenging van technische studies maar even wilde uitstellen. Er kwam immers een discussie over de flexibilisering van de cursusduur aan? Dat was trouwens ook ,,het unanieme standpunt van de VSNU”, aldus de zes, die daarmee een staaltje geschiedvervalsing ten beste gaven. In het officiële VSNU-commentaar op het wetsvoorsel, gedateerd 24 januari 1994, staat zwart op wit dat daarover ,,geen eensluidende conclusies worden bereikt”. ,,En dat zal in deze kwestie ook nooit gebeuren”, aldus een VSNU-woordvoerder.

Vier dagen na de brief van de ‘bende van Zes’ was het de beurt aan de drie TU’s. Laaiend en woest schreven zij de voorzitter van de VSNU, W. van Lieshout. Hoezo ‘unaniem standpunt’? Hoezo ,,niet meedoen met de dialoog over de stelselherziening”? De actie van de zes is niet alleen ‘uiterst onverantwoord’ in de ogen van de drie technische universiteiten, maar heeft ook op persoonlijk niveau wonden geslagen. Met verbijstering concluderen de drie technische universiteiten dat de ‘zes algemene’ hun brief al enige dagen hadden klaarliggen. In de tussenliggende tijd hebben zowel dagelijks als algemeen bestuur van de VSNU vergaderd, maar niemand heeft daar van de op handen zijnde actie melding gemaakt.

Afgezien van de visitaties kost het lidmaatschap van de VSNU aan de TU ruim vier ton. (R.M.)

Richard Meijer

Richard Meijer