Opinie

Technische Hogeschool Rijswijk

In Delta 16 (15 mei 2003) wordt melding gemaakt van het feit dat de komst van de Technische Hogeschool Rijswijk als gevolg van de fusie met de Haagse Hogeschool voorlopig is uitgesteld.

br />
Niets is echter minder waar. Die fusie is juist aangegaan om samen een vestiging op de campus van de TU Delft te kunnen realiseren.

Huisvesting voor ruim tweeduizend hbo-studenten in een aantrekkelijk en aansprekend gebouw is echter niet snel te regelen. Een eerdere planning om in 2005 naar Delft te verhuizen, bleek gewoonweg niet haalbaar. Er wordt op dit moment hard gewerkt om nieuwbouw te plannen, die in de zomer van 2006 beschikbaar moet komen. Hierin zullen worden gevestigd de huidige opleidingen van de Technische Hogeschool Rijswijk (bedrijfswiskunde, technische bedrijfskunde, elektrotechniek, technische natuurkunde, technische informatica en werktuigbouwkunde) samen met onderdelen van de technische opleidingen van de Haagse Hogeschool.

Voorafgaand aan de verhuizing zal de samenwerking met de TU Delft inhoud krijgen. De samenvoeging van de TH Rijswijk met onderdelen van de Haagse Hogeschool wordt nu ook aangegrepen om het onderwijsaanbod van de betrokken opleidingen beter af te stemmen op dat van de TU Delft. Met name de instroom van hbo-bachelors in de masteropleidingen van de TU Delft moet makkelijker worden. Voorop daarin lopen de opleidingen werktuigbouwkunde en elektrotechniek. Soortgelijke initiatieven zijn ook voor andere opleidingen in de maak.