Techniekstudenten gaan minder naar het buitenland

Steeds minder techniekstudenten studeren een paar maanden in het buitenland. Slechts 57 Eindhovense studenten vroegen vorig studiejaar een Erasmusbeurs aan, 21 procent minder dan het jaar ervoor. Een Erasmusbeurs is een toelage van de Europese Unie voor studenten die enige tijd in het buitenland willen studeren.

Het Twentse college van bestuur is er behoorlijk van geschrokken, erkent een medewerkster van het Bureau Internationale Samenwerking. Want de UT wil juist meer studenten uitwisselen met buitenlandse universiteiten. Daarom deed de UT onlangs onderzoek om de motieven van de studenten te achterhalen.

Een te hoge studiedruk, gaven de studenten als reden op. ,,En ze moeten vaak een baantje in de steek laten”, licht Internationale Betrekkingen toe. Verder vinden studenten dat de faculteiten een buitenlands verblijf niet genoeg stimuleren, waardoor ze alles zelf moeten regelen. Het Twentse bestuur zint inmiddels op maatregelen en overlegt met de stagecoördinatoren.

Overigens stonden studenten van de technische universiteiten de afgelopen jaren nooit te trappelen voor een buitenlands avontuur. Het aantal Erasmusbeurzen aan kleine algemene universiteiten als Maastricht en Nijmegen is vele malen hoger dan aan de TU’s.

Slechts 57 Eindhovense studenten vroegen vorig studiejaar een Erasmusbeurs aan, 21 procent minder dan het jaar ervoor. Een Erasmusbeurs is een toelage van de Europese Unie voor studenten die enige tijd in het buitenland willen studeren. In Delft daalde het aantal met 23 procent tot 61. Maar Twente spande de kroon met slechts 30 buitenlandgangers, een daling van 58 procent. Aan de algemene universiteiten daalde het aantal Erasmusbeurzen nauwelijks.