Techniek Museum wordt spil in Delftse techniekeducatie

Het Techniek Museum moet binnen een paar jaar uitgroeien tot hét boegbeeld voor wetenschap en techniek in Delft. Het museum is de spil in ‘Techniek Educatie Delft’, een plan voor het integreren van techniekonderwijs op de basisschool.

Techniek Educatie Delft is een initiatief van het Techniek Museum en NVO-NCW Delft. De achterliggende gedachte was het museum meer armslag te geven en kinderen te interessen voor techniek. De gemeente Delft was meteen gecharmeerd van het plan, vertelt museumdirecteur Han Heijmans. “Zij wilde het meteen groter aanpakken, want het past heel goed in haar beleid.”

Om ook de basisscholen bij het plan te betrekken, stelt de gemeente binnenkort een ambassadeur aan. Deze moet basisscholen doordringen van het belang van de integratie van techniek in het onderwijs. De Pabo in Den Haag heeft zich al bereid verklaard de basisschooldocenten te leren hoe dat kan. De onderwijsbegeleidingsdienst zal hen coachen.

Daarvoor worden tien pilotscholen aangewezen, die vanaf komend schooljaar twee jaar lang technisch onderwijsmateriaal zullen testen. Als tegemoetkoming krijgen zij voor de helft van de prijs een zogenoemd ontdekkasteel: een bouwwerk met laatjes, kastjes en monitoren, dat een kant- en klaar lespakket vormt.

Het museum richt daarnaast een ruimte in waar docenten kennis kunnen maken met andere soorten lesmateriaal. Verder komt er in het museum een internetportal en past het museum zijn workshops in samenspraak met de pilotscholen aan aan basisschoolkinderen. Ook richt het museum een interactieve werkplaats in, waar kinderen kunnen kennismaken met bijvoorbeeld machinebouw of constructieleer. Deze werkplaats komt er volgens Heijmans pas na de proefperiode, als het museum hoogstwaarschijnlijk verhuisd is. Tegen die tijd moet het museum ook extra mankracht inhuren.

Volgens Heijmans heeft de TU positief gereageerd op het plan, dat in de proeftijd meer dan een miljoen euro zal kosten. Vanaf 2007, als het project echt moet lopen, kost het 260 duizend euro per jaar. De gemeente betaalt daarvan een groot deel, maar ook van de provincie, het bedrijfsleven en de TU moet geld komen. (SB)