Techniek Museum wordt science center

Na jaren is het dan zover: het Techniek Museum van de TU gaat in de zomer van 2009 aan de Mijnbouwstraat verder als interactief science center. Het huidige museum sluit in maart 2008 zijn deuren.

Het science center in de voormalige faculteit Mijnbouw wordt een ruimte waar jong en oud al onderzoekend kunnen ontdekken wat techniek voor de samenleving betekent. Dat gebeurt door concrete Delftse oplossingen voor brede maatschappelijke problemen te tonen. Het center moet bezoekers aan het denken zetten over de invloed en complexiteit van deze oplossingen.

Hoewel er volgens directeur Han Heijmans nog geen panklaar concept voor het center is, zullen de vier speerpunten van de TU (duurzame energie, voeding&gezondheid, mobiliteit en milieu)een belangrijke rol spelen.

Bij het thema energie ziet Heijmans bijvoorbeeld een rol weggelegd voor de mineralogisch-geologische collectie. Deze collectie is nu in het gebouw van Technische Aardwetenschappen gevestigd en wordt een vast onderdeel van het nieuwe centrum.

Bezoekers leren meer over techniek door zelf dingen te doen en te ervaren. “We hopen dat beter te doen dan via drukknopjes en teksten”, zegt Heijmans. “Mensen zouden bijvoorbeeld zelf kunnen spelen met pompen en sluizen om te ontdekken wat er gebeurt. Zo kunnen ze zien hoe water wordt opgepompt door de schroef van Archimedes.”

Behalve tentoonstellingen en workshops zullen in het science center ook evenementen en bijeenkomsten worden georganiseerd. Te denken valt aan alumnibijeenkomsten en ontvangsten. “Het wordt een platform voor communicatie met mooie inspirerende highlights. Denk aan studentenprojecten als Nuna, Wasub en Delfly”, zegt Heijmans.

Voor een deel van de financiering van het science center zoekt de TU subsidie en sponsoring. Directeur Marketing en Communicatie Martine Muller meent dat zowel de overheid als het bedrijfsleven graag willen laten zien wat de rol van techniek is voor de maatschappij. “Het science center is daarvoor een geschikt middel.” (CvU)