Techniek Museum geheel

Met de statutenwijziging en twee bestuursbenoemingen wordt een nieuw puzzelstuk geplaatst in de complexe operatie die vorig jaar door de universiteit in gang is gezet, nadat de te hulp geroepen mr. H.J. Zeevalking het privatiseringsproces van het museum tot een mislukking had verklaard.

Van het oorspronkelijk reddingsplan de Stichting Histechnica (SH) en Stichting Techniek Delft (STD) te liquideren en om te vormen in één nieuwe Stichting Techniek Museum Delft (STMD) is ondermeer door verzet van Histechnica afgeweken. Ook de resultaten van een niet openbaar accountantsrapport hebben een rol gespeeld bij die beslissing.

Configuratie

Plan B, een statutenwijziging en wisseling van de wacht bij STD – teneinde samen met de nieuwe door de TU Delft opgerichte stichting STMD het museum te leiden, staat nu in de steigers. Aan het beleidsplan waarmee deze nieuwe ‘configuratie’ aan de slag kan, wordt binnenkort de laatste hand gelegd door een TU-team onder leiding van Zeevalking.

De statuten van STD zijn zodanig gewijzigd dat het college van bestuur de bevoegdheid krijgt het bestuur te benoemen, wat bij de stichting STMD al het geval is. Doordat ook een personele unie tussen de stichtingen wordt gesloten – zowel voorzitter als secretaris zijn bij beide stichtingen dezelfde personen – houdt de TU invloed op het gehele museum. De voorzitter in kwestie is Zeevalking en de secretaris wordt naar alle waarschijnlijkheid drs. J.M. Bronneman, secretaris van de universiteit.

In de nieuwe constructie is STD voortaan de beheerder van het gebouw (in bruikleen van de gemeente) en STMD beheerder van de collectie, waarvoor een bruikleenovereenkomst met de TU wordt afgesloten. Wel neemt STD uit de oude constructie een schuld mee van circa twee miljoen gulden, exclusief drie vorderingen die prof.dr.ir. W.J. Beek, thans voorzitter van de stichting Histechnica, nog zegt te hebben en waarover hij eerder al rechtszaken aankondigde.

,,Die rechtszaken komen er nog steeds”, reageert Beek, die het moment afwacht waarop een einde komt aan ,,de schimmige toestand waarin niet duidelijk is wie de oude rechten en plichten overneemt”. Beek houdt de TU aansprakelijk, maar diewijst naar het adres van de stichting STD. Beek claimt vijf ton, ondermeer op grond van zijn arbeidscontract met STD en TU.

Alsnog

In de nieuwe opzet van het museum is Histechnica uit het organogram verdwenen, maar het heeft nog een vermogen van 368.000 gulden, waarop de stichting STD meent aanspraak te kunnen maken. Het zou hier ondermeer gaan om achterstallige huur en de afkoop van onderhoudskosten voor onder andere een klimaatinstallatie waarvoor het geld op de verkeerde rekening zou zijn gestort. Histechnica vecht die beschuldiging aan en verklaart de huur al na vier maanden opgezegd te hebben.

Het lijkt daarom onontkoombaar dat ook STD de gang naar de rechter zal kiezen, een gang waarin de ’toezichthouder’ de stichting zo goed als zeker zal steunen. Het einde van de ruzie, die wordt beheerst door beschuldigingen over en weer, oud zeer en appeltjes die partijen nog met elkaar te schillen hebben, is derhalve nog niet in zicht. Beek zegt daarover: ,,Het einde van het liedje, na alle schermutselingen ten koste van personen en bereidwillige bedrijven, is dat het museum over een jaar alsnog moet sluiten.” (H.O.)

Henk Orsel

Ingang van het Techniek Museum, aan de Ezelsveldlaan (
Klik voor grotere foto)

Met een statutenwijziging en twee bestuursbenoemingen komt het veelgeplaagde Techniek Museum Delft dezer dagen onder toezicht van de universiteit te staan. Verscheidene TU-personen nemen zitting in de twee stichtingen die het museum-in-nieuwe-jas gaan leiden. Hoewel sprake is van dezelfde rechtspersonen, is de TU in praktijk nu heer en meester over het museum. Ondertussen lijken de twee oorspronkelijke stichtingen, die het museum aanvankelijk zouden leiden, elkaar elk moment bij de rechter tegen te komen.

Configuratie

Alsnog