Wetenschap

Techniek houdt niet op bij industrie

Het gaat de onderzoekers van Arnbak niet om de computer of de consumentenelektronica, maar om de voorzieningen waarmee diensten geleverd worden: de niet-materiële infrastructuur. De TU kent al een onderzoekschool voor transport en logistiek, Trail genaamd. Het interfacultaire onderzoekscentrum van Arnbak is te beschouwen als het Trail voor niet-materieel transport. Volgens de hoogleraar hoort ook dat facet op de TU. ,,Techniek houdt niet op bij de industrie. Techniek is meer. Je moet techniek ook zien in samenhang met geavanceerde dienstverlening.”

Vanwege het abstracte uitgangspunt van deze DIOC werden in eerste instantie niet veel programma’s ingediend. Het thema gaat van start met een tweetal programma’s. Eén richt zich op het opstellen van ontwerpcriteria voor nieuwe telematicadiensten. Hoe moet je informatiestromen tussen organisaties zo inrichten dat je maximaal profiteert van de nieuwe informatie- en communicatietechnologie?

In een tweede programma wordt gekeken of tussen verschillende soorten infrastructuren overeenkomsten en eventueel verbanden te vinden zijn. Bestaat er bijvoorbeeld een verband tussen de belasting van het telefoonnet en het wegennet tussen Groningen en Zwolle? Door de toevoeging van dit programma kreeg het interfacultaire onderzoekscentrum uiteindelijk de naam Ontwerp en beheer van infrastructuren.
(J.O.)

Het gaat niet slecht met de Europese economie, maar wel met de werkgelegenheid. Het aandeel van de maak- en procesindustrie in de werkgelegenheid daalt, terwijl die in de dienstensector stijgt. Prof.dr. J.C. Arnbak: ,,Onze ingenieurs komen voor het merendeel terecht bij dienstverleners als KPN. Als onderzoekscentrum moeten we daarop inspelen. Techniek staat ook aan de basis van dienstverlening.”

(J.O.)