Opinie

Techneut op tv

Pierijn van der Putt Stel, je bent de KRO en je wilt een programma maken over nieuwe technologische vindingen. Dit programma moet gepresenteerd worden door twee jonge mensen die sportief en avontuurlijk ingesteld zijn en die naast over een technologische achtergrond ook over de nodige sociale vaardigheden beschikken om zoiets als een zaklamp op zonne-energie of een schietstoel voor een helicopter voor de leek overtuigend te demonstreren.

Als je op zoek bent naar dit soort mensen, waar ga je dan zoeken? In Delft!

In Delft namelijk praten mensen niet over dingen die ze niet begrijpen. En als de KRO ergens een hekel aan heeft dan is het wel dat de Nederlandse televisie wordt overspoeld met presentatoren die, los van een aardig uiterlijk, niet beschikken over enige kennis van zaken. De visie is: de presentator moet zelf begrijpen waar hij het over heeft, anders komt het nooit goed over.

Naast technische kennis is sportiviteit een must. De presentatoren fungeren namelijk als proefkonijnen die het nieuwe reddingsvlot met straalaandrijving of het koffiezetapparaat op Mars zelf uittesten. Op lokatie. Dat betekent dat er heel wat afgereisd moet worden. Vandaar dat ook een avontuurlijke instelling niet weg zou zijn.

Maar het moeilijkste is misschien nog wel dat de presentatoren representatief moeten zijn. Er wordt gezocht naar een open persoonlijkheid, uitstraling. Hoe belangrijk is uiterlijk? ,,Nou, kijk, hoe je het ook wendt of keert, een bochel kan niet”, zegt programmamaker Jan Hovers. ,,Het moet gewoon iemand zijn die niet vervelend is om naar te kijken.” Geen ‘hit me face‘ dus, anders hadden ze Francois Boulanger gewoon kunnen nemen.

De uitdaging is daar. Nu maar zien of de Delftse student(e) hem aanneemt. Bij WTM kunnen ze hun borst nat maken, het zou wel eens storm kunnen lopen bij de cursus mondeling presenteren. De KRO wacht met spanning op reacties – de test-aflevering wordt medio mei gemaakt.

Stel, je bent de KRO en je wilt een programma maken over nieuwe technologische vindingen. Dit programma moet gepresenteerd worden door twee jonge mensen die sportief en avontuurlijk ingesteld zijn en die naast over een technologische achtergrond ook over de nodige sociale vaardigheden beschikken om zoiets als een zaklamp op zonne-energie of een schietstoel voor een helicopter voor de leek overtuigend te demonstreren. Als je op zoek bent naar dit soort mensen, waar ga je dan zoeken? In Delft!