Wetenschap

Team Silverwing stap dichterbij 1 miljoen dollar

Silverwing won onlangs 50 duizend dollar in de tweede ronde van GoFly. In deze competitie moeten deelnemers een vliegtuigje horizontaal, verticaal en autonoom laten vliegen.

Team Silverwing bouwt een eenpersoons vliegtuigje dat horizontaal, verticaal en autonoom kan vliegen. (Foto's: Silverwing)

Voor de tweede fase van de door Boeing gesponsorde competitie leverde het Delftse dreamteam een prototype van een eenpersoons vliegtuigje af dat verticaal kan stijgen en landen. De wedstrijd dient als middel om innovatie binnen de luchtvaart te stimuleren en kent drie fases; de ontwerpfase, designfase en een fly-off.

In juni vorig jaar behaalde het team tijdens de eerste fase een plek bij de eerste vijf en ook in de tweede ronde gooide Silverwing hoge ogen. Tijdens de laatste fase, die begin 2020 plaatsvindt in de Verenigde Staten, moet het vliegtuigje naast verticaal stijgen en landen ook horizontaal en autonoom kunnen vliegen. Delta sprak met pr-manager Ruben Forkink over de toekomst van Silverwing.

Render%20Warehouse.jpgHet ontwerp van het eenpersoons vliegtuigje.

Wat gaan jullie met die gewonnen dollars doen?
“Die steken we in de ontwikkeling en productie van het daadwerkelijke vliegtuig. Je kunt je voorstellen dat het bouwen ervan flink wat geld kost. Met de productie zijn we tot de zomer druk, daarna gaan we tot eind december een testtraject in. Gedurende de eerste fase richten we ons op de verticale vlucht, het stijgen en landen. Daarna transitioneren we naar horizontaal vliegen. Als het allemaal meezit, reizen we begin 2020 af naar de Verenigde Staten om deel te nemen aan de fly-off. Dit is de finale van de competitie, waar het vliegtuig zes rondjes van één nautische mijl (1,8 kilometer) moet afleggen.”

Sinds dit studiejaar hebben jullie de status van dreamteam. Wat onderscheidt Silverwing van andere dreamteams?
“Ondanks dat ons team uit 34 personen bestaat, vind ik dat we nog steeds een vrij selecte en kleine groep hebben. Daarnaast zijn in ons team zes van de acht faculteiten vertegenwoordigd, best bijzonder voor een groep die een vliegtuigje bouwt. Natuurlijk komt een groot deel van Luchtvaart- & Ruimtevaarttechniek, maar we hebben ook studenten van bijvoorbeeld Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen. Deze samenstelling complementeert ontzettend goed, maar het meest bijzonder vind ik dat je binnen anderhalf jaar een idee uitwerkt tot een, hopelijk, werkend vliegtuig.”

Silverwing_Team_%20Photo_0.jpgTeam Silverwing met het prototype dat verticaal kan stijgen en landen.

De fly-off vindt begin 2020 plaats. Als dreamteam zit jullie ‘tijd’ als fulltimers er dan, volgens richtlijnen van de TU, op. Hoe houd je de groep tot de finale bij elkaar?
“Momenteel hebben we tien fulltimers, de rest van de groep werkt parttime aan het project. We moeten tegen die tijd kijken hoe we dat oplossen. Op dit moment is iedereen enthousiast om door te gaan. De studenten doen dit vanuit hun passie en niemand voelt zich verplicht om zijn studie ervoor op te schuiven.”

Stel, jullie winnen de competitie én de hoofdprijs: een miljoen dollar. Wat betekent dat voor de toekomst van team Silverwing?
“De kans is groot dat we in dat geval een spin-off ontwikkelen. Of we gaan gewoon door als dreamteam. Er zijn veel ideeën, maar ons eerste doel is om die wedstrijd te winnen. Daarna zien we wel verder.”

Feiten en cijfers:

• Dreamteam Silverwing
  • 34 leden ( 16x LR, 1x IO, 2x TBM, 3x TNW, 5x EWI, 5x 3mE en 2 externe leden)
  • Doet mee aan de Go Fly competitie
  • Presenteert op dinsdag 30 april het design van de S1. Dit is het vliegtuigje waarmee de fly-off wordt gedaan.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl