Team Nuna verder onder sponsornaam Vattenfall

Vattenfall Solar Team is de nieuwe naam van voorheen Nuon Solar Team, de makers van de succesvolle zonnewagenreeks Nuna. Dat bleek gisteren bij de presentatie van de NunaX.

Het NunaX team met in hun midden burgemeester Marja van Bijsterveldt en rector Tim van der Hagen. (Foto: Jorrit Lousberg)

Veel verandert er niet, maar nadat hoofdsponsor Nuon eind vorig jaar had besloten de naam van het moederbedrijf Vattenfall te gaan voeren volgt de sponsoring  van het bedrijf nu dezelfde lijn. Het bedrijf scoort volgens diverse bronnen hoog in duurzaamheid en is daarmee een geloofwaardige partner voor het studententeam.

Voor de tiende keer op rij doen de studenten in oktober mee aan de World Solar Challenge in Australië. De zestien teamleden bouwen hiervoor een volledig nieuwe zonneracewagen, de NunaX.

Marja van Bijsterveldt ambassadeur

Het startsein voor de bouw van NunaX werd gegeven door de nieuwste ambassadeur van het team: Marja van Bijsterveldt – burgemeester van Delft en voormalig minister van OCW.

Van Bijsterveldt: “Ik bewonder onze studenten met een missie die geloven in het schijnbaar onmogelijke. Door de lat hoog te leggen, ambitieus te zijn, halen zij het beste uit zichzelf. En zo komen we verder. De Nuna is een goed voorbeeld van hoe we vandaag in Delft werken aan het vinden van de oplossingen voor de uitdagingen van morgen. Zo laten we een betere wereld achter voor de generaties na ons. Ik wens het Vattenfall Solar Team ontzettend veel succes bij de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Ik hoop dat ze prijs mee naar Delft brengen, ik zal ze met plezier huldigen!”

Vattenfall topman Magnus Hall plakt de nieuwe stickers eerder in Hamburg. (Foto: Hans-Peter van Velthoven)

Een jaar geleden tekenden Nuon en het zonneraceteam uit Delft een vernieuwd, vierjarig sponsorcontract. De naamswijziging heeft voor dat contract geen gevolgen: ook als Vattenfall blijft het energiebedrijf nog zeker drie jaar enthousiast en betrokken hoofdsponsor van het team.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl