Wetenschap

Team March stapt uit exoskelet-competitie

Met een snik in haar stem vertelt Britt Sticker van Project March dat haar team besloten heeft om zaterdag niet mee te doen aan de internationale Cybathlon-competitie. Waarom?

Komend weekend (13 en 14 november) organiseert universiteit ETH in Zürich de finale van de Cybathlon 2020 Global Edition. Het zijn de wereldkampioenschappen voor ontwikkelaars en gebruikers van prothesen. Zaterdagmiddag staat de discipline exoskelet op het programma, waar het Delftse studententeam Project March zich sinds anderhalf jaar op voorbereidt.
Delta nam contact op met het team om te horen hoe de studenten hun positie inschatten. Maar in plaats van een voorbeschouwing werd het een afsluiting, aldus woordvoerder Britt Sticker.

Waarom doen jullie niet mee?
“Afgelopen dinsdag zijn de coronamaatregelen aangescherpt en mag je nog maar met twee personen bij elkaar komen. Om de wedstrijd uit te voeren heb je rondom vangers nodig vanwege de veiligheid. Dat kan gewoon niet met maximaal twee mensen, dus we hebben helaas vorige week moeten besluiten om onze deelname in te trekken. Dat is heel erg balen, want de wedstrijd gaat wel gewoon door. Maar wij kunnen er echt niet aan meedoen door de coronamaatregelen. Dit is een keuze die we niet wilden maken, want we hebben hier anderhalf jaar naartoe gewerkt. De wedstrijd gaat zaterdag gewoon door. Om 15:00 uur komt er een livestream. Maar wij zullen daar niet te zien zijn.”

Hebben andere teams daar ook mee te maken?
Symbitron, het team van de Universiteit Twente, had al eerder besloten zich terug te trekken omdat ze het scheef vonden dat zij mee konden doen terwijl alle andere activiteiten op de campus waren stilgelegd. Andere teams doen gewoon mee. In andere landen is het blijkbaar nog wel te doen. Tja.“

De organisatie heeft de wedstrijd al stevig aangepast aan de coronabeperkingen. De teams komen niet fysiek naar Zürich, maar leggen een vastgesteld parcours af dat ze zelf hebben moeten bouwen. De video-opnamen daarvan moeten ingediend worden bij de wedstrijdorganisatie. Op die manier houdt de wedstrijdleiding het aantal mensen dat bijeen is onder het wettelijk maximum van tien zoals dat momenteel in Zwitserland van kracht is.

Hoe stonden jullie ervoor?
“We hebben bij de presentatie in augustus alle obstakels al gedaan, weliswaar in vijftien minuten terwijl dat er zes moesten worden. We zijn blijven trainen, drie keer per week. We kregen nieuwe schoenen met stijvere zolen, wat een stuk beter werkte. We hadden kans om in elk geval in de top drie te belanden van de twaalf teams.”

Hoe nu verder?
“We gaan nadenken over een afsluiting. We zouden die hele obstakel run voor onszelf nog een keer willen doen. Of misschien in competitie met Symbitron. Ik denk dat we er nu even helemaal mee stoppen. Misschien dat we na de kerst weer durven dromen over een leuke afsluiting. Want nu kun je van alles bedenken, maar als dat ook allemaal niet doorgaat… Goed, we zijn niet de enige die daarmee te maken hebben. Maar het is zuur.”

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl