Te weinig animo voor Rotterdamse universiteitsraad

Bij de Erasmus Universiteit zijn dit jaar geen verkiezingen voor de universiteitsraad. Er zijn namelijk te weinig studenten die zich kandidaat hebben gesteld.

Bij vrijwel alle universiteiten gingen vorig jaar minder studenten naar de stembus voor de medezeggenschap. Ook bij de Erasmus Universiteit is het opkomstpercentage al jaren erg laag: in 2018 slechts 12 procent. Om zijn zichtbaarheid en mandaat te vergroten, experimenteerde de raad dit jaar met universiteitsbrede verkiezingen, in plaats van per faculteit.

Maar dat haalde weinig uit: slechts tien studenten stelden zich kandidaat, terwijl er twaalf zetels te verdelen zijn. “Heel teleurstellend”, zegt voorzitter Aleid Barmentlo tegen Erasmus Magazine. De tien studentleden komen nu zonder stemming in de universiteitsraad. “De enige manier waarop andere studenten nu van hun bestaan kunnen weten, is doordat de raadsleden zelf actief informatie gaan verspreiden, of doordat studenten een raadsvergadering bijwonen”, aldus Barmentlo.

Mogelijk volgen er in de zomer nog verkiezingen voor de twee open zetels. De stemlokalen voor de medewerkers in de universiteitsraad gaan deze week wel open. Bij de faculteiten waar voldoende kandidaten zijn, wordt gewoon gestemd.

De afgeblazen verkiezingen in Rotterdam zijn geen unicum. Bij de Vrije Universiteit konden studenten in 2016 niet naar de stembus voor de centrale studentenraad. Er waren maar acht kandidaten voor negen zetels.

HOP, Inge Schouten

HOP Hoger Onderwijs Persbureau