TBM wil profiteren van expertise Bolkestein

De universiteit is duidelijk ingenomen met de benoeming van mr.dr. Frits Bolkestein als hoogleraar intellectuele grondslagen van politieke ontwikkelingen.

br />
De man van wie vriend en vijand zeggen dat hij nooit het intellectuele debat uit de weg gaat, wordt voor een periode van drie jaar deeltijdhoogleraar (één dag per week) bij de Delftse faculteit Techniek, Bestuur en Management en de Leidse faculteitSociale Wetenschappen en Rechtsgeleerdheid.

“Deze benoeming is goed voor de uitstraling van de TU Delft, en een bestendiging van de samenwerking met de Universiteit Leiden”, zegt onderwijsdirecteur dr.ir. Paulien Herder. Bolkesteins ervaring in de afgelopen vier jaar als Europees commissaris interne markt maakt hem voor TBM extra interessant, meent Herder. “Bij een TBM-masteropleiding als systems engineering, policy analysis and management is kennis van de regelgeving en besluitvormingsprocessen in Brussel zeer belangrijk.”

Bolkestein zal zich als hoogleraar overigens niet tot de Europese politiek beperken. Zijn leerstoel heeft als thema de invloed van intellectuelen op de politiek. Dit is ook het onderwerp van het boek dat de ex-politicus de komende periode wil schrijven: een boek dat hij als belangrijke reden noemde om na vier jaar niet door te gaan als Europees commissaris. In het verleden publiceerde Bolkestein boeken over onder meer de moeizame integratie van de islam in de geseculariseerde westerse samenleving en de toekomst van de Europese Unie.

Hoewel hij in Den Haag bekend stond als een intellectueel in de politiek, heeft Bolkestein zich over het politieke engagement van intellectuelen vaak sceptisch uitgelaten. Daarbij wees hij onder meer naar de in zijn ogen veel te vergoelijkende houding die veel (linkse) intellectuelen tot ver in de vorige eeuw aannamen ten opzichte van marxistische régimes. Bolkestein is een bewonderaar van de in 1994 overleden filosoof Karl Popper, die hij in een essay een voorbeeld voor elke liberale politicus noemde. (JP)