TBM verhuist niet(s)

Consternatie aan de TU na een bericht in AD/Haagsche Courant dat de universiteit een aantal opleidingen van Techniek, Bestuur en Management (TBM) naar de Haagse campus zou verhuizen. Het bericht is onjuist.

‘Woede en verbazing over plannen TU Delft’, luidde woensdagochtend een kop in AD/Haagsche Courant. Studenten en politici zouden verbaasd en woedend reageren op ‘de beslissing van de TU Delft om verschillende opleidingen naar Den Haag te verhuizen.’

Vervolgens meldt het dagblad dat de TU Delft ‘een aantal beleidsstudies’ verplaatst naar de Haagse campus van de Universiteit van Leiden. ‘Het zou volgens decaan Jouke de Vries van de Haagse campus gaan om opleidingen van de faculteit Techniek, Bestuur en Management’, meldt AD.

Daarna meldt het bericht dat CDA Delft verbaasd reageert en waarschijnlijk met raadsvragen komt en dat voorzitter Chiem Ringers van de studentenraad ‘met stomheid geslagen is’ en het ‘meteen’ gaat aankaarten bij het universiteitsbestuur.

In de wandelgangen heette het al zo ongeveer dat de faculteit zou gaan verhuizen. Bij een overleg tussen de studentenraad en het college van bestuur vanochtend bleek dat dit bericht niet klopt. Collegelid Anka Mulder was verbaasd over de berichtgeving. Volgens haar wordt alleen onderzocht of studenten van de masteropleiding EPA (engineering and policy analysis) colleges kunnen krijgen op de Haagse campus.

Desgevraagd zegt De Vries dat hij tegen de journalist aangaande dit onderwerp alleen heeft gezegd ‘dat er mogelijk belangstelling is om beleidsstudies met Delft in Den Haag te gaan doen’. “Bestuurskunde heb ik niet gezegd. Ik snap de enorme verbazing niet, omdat we al lang dingen samen doen met Delft.”

Delft en Leiden bieden al jaren samen de bacheloropleidingen life science & technology en molecular science & technology aan. Studenten zijn daarbij de helft van de tijd in Leiden danwel Delft.