TBM start aparte master voor techneuten

Bachelors met een ‘harde’ technische opleiding kunnen vanaf september bij Techniek, Bestuur en Management (TBM) de masteropleiding ‘management of technology’ volgen.

/strong>

Bij hoogtechnische bedrijven groeit wereldwijd de behoefte aan managers met een technische achtergrond. In de Verenigde Staten is management of technology al een ingeburgerd begrip. Daar gaat het veelal om opleidingen die studenten na enkele jaren werkervaring kunnen volgen. De TBM-master is echter bedoeld voor studenten die net hun bachelor hebben gehaald. Het moet dan wel gaan om studenten met een ‘harde’ technische opleiding. Io’ers en bouko’s zullen niet snel in aanmerking komen.

,,De master is geen opleiding bedrijfskunde”, benadrukt dr. Simon Peerdeman, directeur Ontwikkeling. ,,Het ‘managen’ van technologie staat centraal: dat betekent bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen doorgronden en vertalen in bedrijfsstrategieën. Een paar keuzevakken binnen een monodisciplinaire technische opleiding volstaan niet om zulke onderwerpen voldoende uit te diepen.”

TBM mikt op honderd instromers, waarvan minstens de helft uit het buitenland afkomstig moet zijn. ,,Voor het eerste jaar verwachten we er vijfentwintig”.

De master is nadrukkelijk niet bestemd voor TBM-bachelors. Hun master gaat in september 2003 van start.