Opinie

TBM moet faculteit Geestes- en Sociale Wetenschappen worden

De naam van de faculteit Techniek, Bestuur en Management is ongelukkig, vindt medewerker Maarten Mentzel. Faculteit Geestes- en Sociale Wetenschappen dekt de lading veel beter.

/strong>

Nog even, en dan zal de nieuwbouw van de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) aan de Jaffalaan gereed zijn. De faculteit bundelt sedert 1 september 1997 twee voormalige faculteiten: Wijsbegeerte en Technische Maatschappijwetenschappen, en Technische Bestuurskunde. De onderdelen liggen nu nog verspreid over drie locaties. De nieuwbouw zal de organisatorische en inhoudelijke samenwerking tussen de ongeveer tweehonderd medewerkers sterk vergemakkelijken.

Op 1 september van dit jaar zal de nieuwbouw van de faculteit worden betrokken. De daarmee gepaard gaande festiviteiten zullen zich uitstrekken tot volgend jaar, wanneer de faculteit een groot internationaal wetenschappelijk congres zal houden. Op dit moment lijkt het goed de naam ‘Faculteit Techniek, Bestuur en Management’ nog eens goed tegen het licht te houden. Deze naam werd immers met ingang van 1 september 1997 – de invoering van de nieuwe bestuurswet MUB – slechts als tijdelijke oplossing voorgesteld.
Vreemd compromis

Hoewel de aanduiding Wijsbegeerte en Maatschappijwetenschappen niet in de nieuwe naam TBM is terug te vinden, was zij destijds al een vreemd compromis. Waarom ‘wijsbegeerte’ zo prominent in de titel? Waar hoort de geschiedenisdiscipline thuis? Filosofie en geschiedenis behoren immers beide tot de geesteswetenschappen ofwel humaniora.

Ook psychologie – vooral een gedrágswetenschap – valt moeilijk onder de maatschappijwetenschappen te rangschikken. Het lijkt beter van sociale wetenschappen te spreken, omdat deze zowel de gedrags- als de maatschappijwetenschappen omvatten.

Destijds zou het dus beter zijn geweest van een faculteit Geestes- en Sociale wetenschappen te spreken. Op het voorvoegsel ‘Technische’ ga ik maar niet in. Het spreekt immers vanzelf dat men zich binnen een Technische Universiteit richt op de techniek in haar talrijke verschijningsvormen. Daarbij komt dat het buitenstaanders niet valt uit te leggen wat ’technische maatschappijwetenschappen’ eigenlijk zijn.

Recent kende de afdeling Geesteswetenschappen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek NWO een miljoen gulden aan de sectie filosofie toe (Delta, 13 januari 2000). Onderstreept dit niet de vanzelfsprekendheid om ook binnen een Technische Universiteit filosofie als een geesteswetenschap te zien?

Enige tijd terug vestigde prof.dr.ir. H. Priemus de aandacht op de bekaaide positie die de alfa- en gammawetenschappen binnen de TUD innemen. (Delta, 28 oktober 1999). Hij trok de parallel met het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in de VS waar zeker de helft van alle gedoceerde en onderzochte wetenschapsgebieden behoren tot de alfa- engammasector. MIT kent ook een fameuze School of Humanities and Social Science. Het zou mooi zijn als de enige faculteit in Delft waar een bèta-/gammastudierichting en alfa-/gammadisciplines ten behoeve van het serviceonderwijs vertegenwoordigd zijn, daarmee via haar naam naar buiten wil treden. Dat is beter dan ze weg te stoppen achter ‘Bestuur en Management’.
Overbodig

Een problematisch punt in de naam Techniek, Bestuur en Management is dat deze zich niet rechtstreeks laat vertalen in Technology, Policy and Management – de Engelse benaming van de faculteit. Met ‘bestuur’ is vanaf de start van de studierichting technische bestuurskunde in 1992 het domein van het openbaar bestuur bedoeld. In Engeland duidt men dit fenomeen veelal aan met ‘government‘. Amerikanen en Britten spreken bovendien van ‘public administration‘. Nimmer zal de aanduiding ‘policy‘ worden benut.

Een studierichting als technische bestuurskunde zou heel goed via de naam ‘Faculteit Geestes- en Sociale Wetenschappen’ overkoepeld kunnen worden. En ook hier lijkt het voorvoegsel ’technische’ overbodig binnen een technische universiteit.

Interessant zijn de uitkomsten van een onlangs onder studenten en medewerkers gehouden enquête. Op de vraag ‘In welke disciplines blinkt een TB’er nu uit?’ luiden de antwoorden:

Bestuurskunde 75 %

Techniek 31 %

Wiskunde 19 %

Recht 17 %

Economie 14 %4

Psychologie en sociologie 6 %4

Uit zo’n tabel zijn diverse conclusies te trekken. Eén gevolgtrekking is mijns inziens dat het niet zal misstaan als in de naam van de studierichting de aanduiding ‘public administration‘ of ‘government‘ wordt gebruikt. Een andere conclusie betreft het sterke punt van de opleiding, die afgestudeerden in spe laat kennismaken met twee werelden en de wisselwerking daartussen: techniek en samenleving.

Welk naambordje zal Jaffalaan 5 gaan dragen? Het valt zeer te hopen dat er een naam wordt gevonden die zowel in het Nederlands als in het Engels recht doet aan de betekenis van de alfa- en gammawetenschappen voor het onderwijs en het onderzoek binnen de TU Delft.
Faculteit TBM

///Streamer: De naam Techniek, Bestuur en Management kun je moeilijk in het Engels vertalen

Vreemd compromis

Overbodig