TBM-hoogleraar Chorus wordt IO-decaan

TBM-hoogleraar Caspar Chorus wordt op 1 september 2022 decaan van de faculteit IO. Voor hem een logische overstap. Delta sprak met hem.

Caspar Chorus: “Ik vind het prettig om mensen te coachen.” (Foto: Sam Rentmeester)

Chorus staat bekend om het modelleren van het maken van keuzes. Als Antoni van Leeuwenhoek-hoogleraar aan de faculteit Techniek, Bestuur en Maganement (TBM) ontwikkelde Chorus onder andere het zogenoemde spijtmodel, een econometrisch model ontworpen vanuit het idee dat mensen hun keuzes baseren op het vermijden van spijt achteraf. Vervolgens legde Chorus zich toe op het integreren van andere inzichten uit de gedragswetenschappen in keuzemodellen, bijvoorbeeld in modellen van moreel keuzegedrag.

In 2007 promoveerde hij al cum laude op zijn onderzoek naar de rol van reisinformatie in mobiliteitskeuzegedrag. Chorus had eerder in Delft technische bestuurskunde gestudeerd. Daarna maakt hij een uitstapje naar de TU Eindhoven, maar in 2008 kwam hij alweer terug naar Delft. In 2012 ontving Chorus een Vidi-onderzoeksbeurs en twee jaar later werd hij benoemd tot hoogleraar choice behaviour modelling. Van 2013 tot 2018 was hij hoofd van de sectie transport and logistics en sinds 2019 is hij voorzitter van de afdeling engineering systems and services.

Toch ging niet alles van een leien dakje. In 2017 schreef hij een openhartig opinie-artikel in Delta, naar aanleiding van zijn eigen burn-out. In dat stuk deed Chorus aanbevelingen voor de universiteit om burn-outs bij de wetenschappelijke staf te voorkomen. Zijn belangrijkste punt: stop met de cultuur van competitie.

val dood

Het onderkomen van de de faculteit Industrieel Ontwerpen. (Foto: Justyna Botor)

De overstap naar het decaanschap van Industrieel Ontwerpen (IO) markeert voor Chorus het tweede deel van zijn loopbaan, vertelt hij in een videogesprek. “Het is het einde van mijn actieve onderzoekswerk. Ik wil me nu toeleggen op het besturen in een universitaire omgeving. Ik heb de afgelopen twintig jaar de drie pilaren van onderwijs, onderzoek en innovatie leren kennen en waarderen. Die cultuur neem ik mee.”

Over de aanleiding voor zijn carrièreswitch zegt Chorus: “Ik ben erachter gekomen dat ik graag op een strategische manier nadenk over organisaties en dat ik het prettig vind om mensen te coachen. Ik kan die kwaliteiten als decaan goed benutten, maar dan wel met het gevoel voor het academische werkklimaat dat ik als onderzoeker heb leren waarderen.”

Gevraagd naar de verschillen tussen de faculteiten IO en TBM – de laatste was altijd zijn thuisbasis – wijst Chorus op de groeiende overeenkomsten. “Industrieel ontwerpen heeft zich ontwikkeld van het ontwerpen van producten naar het ontwerpen van diensten en systemen, met oog voor gebruikers en omgeving. Dat raakt aan het onderzoek aan socio-technische systemen zoals dat op TBM plaatsvindt.” Tegelijkertijd gelooft Chorus in het sociologische begrip the strength of weak ties: vruchtbare samenwerkingen tussen mensen die elkaar goed genoeg begrijpen, maar toch deels een ander perspectief hanteren.

Op uitnodiging van de huidige decaan Ena Voûte, die de faculteit IO tien jaar lang heeft geleid, zal Chorus de komende maanden aanschuiven bij besprekingen, om alvast kennis te maken met de faculteit. Voûte zal zich vanaf 1 september 2022 grotendeels gaan wijden aan haar nieuwe positie van Pro Vice Rector International Affairs.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl