TBM enige Delftse topper in Elsevier-enquête

In tegenstelling tot Twente piekt Delft nauwelijks in de jaarlijkse Elsevier-enquête. TBM is de uitzondering.De grote winnaar van de jaarlijkse Elsevier-enquête onder hoogleraren en studenten is de Universiteit Maastricht.

Het is overigens maar wat je meet. ‘Elsevier’ liet TNS Nipo onderzoeken welke opleidingen het populairst zijn onder hoogleraren en studenten. Vervolgens turfde het weekblad de studies die in beide categorieën de lijst aanvoeren. In dit lijstje wordt de tweede plaats gedeeld door Utrecht (bestuurskunde, Nederlands) en Twente (communicatiewetenschap, elektrotechniek). Wordt de gunst van de hoogleraren als maatstaf genomen, dan is de Rijksuniversiteit Groningen koploper, op een neuslengte gevolgd door Twente.

TBM heeft reden voor blijdschap. Volgens de geraadpleegde studenten kun je voor een studie technische bedrijfs- en bestuurskunde het beste in Delft terecht. Met name de aansluiting op het eerste jaar en de studeerbaarheid van het eerste jaar scoren uitstekend. Hoogleraren kiezen overigens liever voor Twente in de categorie technische bedrijfs- en bestuurskunde.

Verder zie je dat bij de opleidingen bouwkunde, technische informatica, elektrotechniek en werktuigbouwkunde de TU Delft als laatste technische universiteit eindigt. Ter nuancering: vaak ontlopen de eindcijfers elkaar niet zoveel, en een aantal TU-opleidingen is niet in het onderzoek meegenomen. Pijnlijk is de 4,5 die bouwkunde van studenten krijgt voor organisatie en communicatie. Vooral met het tijdig bekendmaken van tentamenuitslagen is het slecht gesteld (waardering 3,3).

Aan hoogleraren werd gevraagd welke Nederlandse opleiding zij de beste vinden op hun eigen vakgebied. In de categorie technische universiteiten eindigt Delft hier als laatste. Elektrotechniek en technische natuurkunde in Delft krijgen wel een vermelding als het gaat om de beste publicaties en het beste onderzoek.

‘Elsevier’ heeft onder studenten en hoogleraren ook een enquête laten houden over de bachelor-master. Het applaus is niet oorverdovend. Eén op de drie hoogleraren ziet de bama niet als verbetering. Slechts één op de vijf is tevreden over de wijze waarop het stelsel is ingevoerd. Tien procent van de hoogleraren spreekt van een chaos.

Slechts een minderheid van de studenten beoordeelt de voorlichting over bachelor en master positief: respectievelijk 46 en 29 procent. Opvallend is dat 69 procent van de studenten zegt de master aan de eigen universiteit te willen doen. Met de invoering van de bama werd een internationalisering van het onderwijs beoogd. (HOP/JP)

De grote winnaar van de jaarlijkse Elsevier-enquête onder hoogleraren en studenten is de Universiteit Maastricht. De opleidingen bedrijfswetenschappen, economie en geneeskunde zijn de beste in hun soort.