Symposium over racisme trekt weinig studenten

De organisatie zei na afloop geen verklaring te hebben voor de gebrekkige opkomst. ,,Het zal misschien een te maatschappelijk onderwerp voor een technische universiteit geweest zijn”, aldus één van de organisatoren, die erop wees dat eerder symposia over technische onderwerpen wel de belangstelling hadden.

De drie lezingen die ’s ochtends plaatsvonden, gingen wel gewoon door. Rob Witte, werkzaam bij ARIC, het Anti Racisme Informatie Centrum, zei ondermeer dat de Nederlandse samenleving te gemakkelijk omgaat met geweldadig racisme. ,,Als er een aanslag gepleegt wordt die door een bepaalde groep wordt opgeist, waarbij geweld dus een missie is, wordt dit serieus genomen. Wat veel gevaarlijker is, is het geweld dat ‘spontaan’ gebeurt, als reactie op iets of zelfs gewoon voor de kick. In tegenstelling tot georganiseerd geweld kan dit iedereen overkomen. Iedereen kan het doen. Spontaan geweld is ook nauwer verbonden met het directe leven en de leefomgeving van de slachoffers. In onze samenleving wordt dit te snel gebagatelliseerd en in het rijtje ’tassenroof en kindermishandeling’ geplaatst”, aldus Witte.

Het Delftse PvdA-raadslid Gino Scalzo belichtte het onderwerp van de kant van de immigrant. ,,Er wordt steeds een groep gezocht binnen de samenleving om de fouten en problemen van de hele samenleving op zich te nemen. Toen ik in Nederland kwam waren dat de Italianen. Toen de Surinamers kwamen, werden zij die groep en gingen de Italianen een stapje omhoog”, sprak de Italiaan Scalzo, die nu dertig jaar in Nederland woont. ,,Als er geen immigranten zouden zijn, zou het een andere groep uit de samenleving worden.”

Andersdenkend was in ieder geval de heer Otten, een verder anonieme bezoeker van het symposium. ,,We hebben de vluchtelingen niet nodig, laat ze terug gaan”, schreef hij in een enigszins warrig betoog dat hij aan het eind van het symposium aan de deelnemers overhandigde. Otten ziet de stroom vluchtelingen dat ons land binnen komt als een vorm van kennis-spionage en verspilling van overheidsgelden. Helaas voor het symposium kwam deze ietwat extreme visie te laat voor de discussie. (E.S.)

Erik Sawyer

Het symposium ‘Racisme binnen Europa’, georganiserd door de studentenverenigingen DISS (Delft International Student Society) en AEGEE (l’Association des Etats Généraux des Etudiants de l’Europe), liep afgelopen vrijdag uit op een onderonsje van ongeveer 25 studenten. De workshops, die ’s middags zouden worden gehouden, werden vanwege de gebrekkige belangstelling afgeblazen.

Erik Sawyer