Symposium over de onzichtbare krachten in het duurzaamheidsdebat

Met het begrip klimaatverandering zijn Delftse studenten wel bekend. Maar welke onzichtbare krachten beïnvloeden het debat over klimaatverandering? Daarover gaat het symposium georganiseerd door Students4Sustainability, op 15 mei in Delft.

Elk jaar organiseert de Delftse studentenorganisatie Students4Sustainability een groot symposium. Vorig jaar werd het symposium, waar onder anderen Diederik Samson en Paulette van Ommen spraken, bezocht door ruim 700 belangstellenden. De bijeenkomst ging toen over klimaatverandering.

Op 15 mei aanstaande is het weer zover. De centrale vraag van het S4S Delft dat dan plaatsvindt in de Aula luidt ‘What’s shaping the journey to a sustainable future?’ Als sprekers heeft de organisatie Marianne Thieme, van de Partij voor de Dieren weten te strikken, alsmede IO-alumnus Babette Porcelijn (auteur van het boek ‘De Verborgen Impact’), hoofd duurzaamheid bij de ASN bank, Piet Sprengers, en de Utrechtse hoogleraar duurzaamheid Klaas van Egmond.

“We verwachten een publiek van wel zo’n 500 à 800 mensen, vergelijkbaar met vorig jaar”, zegt Henk Jongbloed van S4S Delft. “Het symposium heeft dit jaar een ietwat abstracte invalshoek: Wie of wat bepaalt de koers naar een duurzame toekomst? Delftse studenten zijn gewend om als het om duurzaamheid gaat na te denken over percentages en opbrengsten. Hoe efficiënt is een windmolen? Dat soort vragen. Onze insteek is heel anders. Wij willen meer weten over de onzichtbare krachten die het debat beïnvloeden, over de geheime wegen waarover de publieke mening en visie zich voortbeweegt.”

“Duurzaamheid is voor veel mensen erg abstract. Een beetje een containerbegrip ook, die aan betekenis begint te verliezen. We hopen dat we mensen met deze insteek aan het denken kunnen zetten en de term minder abstract te maken.”

Symposium ‘What’s shaping the journey to a sustainable future’

15 mei 2018. 19:00 tot 22:00 in de Aula in Delft

Tickets zijn gratis voor studenten en medewerkers van de TU Delft.

Ga naar de S4S Symposium website voor meer informatie

Redacteur Tomas van Dijk