​Symposium Gender, Power & Politics

Geslacht beïnvloedt de kans op succes voor financiering van onderzoek, bleek uit onderzoek van Spinozawinnares Naomi Ellemers. Op 12 februari is zij een van de sprekers op het jaarlijkse symposium van Dewis, het netwerk van vrouwelijke wetenschappers in Delft.

Thema van het symposium is dit keer Gender, Power & Politics. Geslacht beïnvloedt de manier waarop het krachtenspel wordt gespeeld en daarmee ook de kans op succes. Geslacht maakt dus uit, maar is dat een probleem? En zo ja, is dat alleen een probleem van vrouwen?

Paul Walton van York University zal op het symposium aantonen dat dit laatste niet het geval is. Hij legt uit hoe impliciete vooroordelen een grote rol spelen, want macht en politiek worden vaak geassocieerd met mannen. Walton zal ingaan op manieren om dit probleem aan te pakken.

Noami Ellemers, universiteitshoogleraar bij de Universiteit Utrecht en mede-oprichter van Athena’s Angels meent dat veel mensen ervan uitgaan dat mannen en vrouwen gelijke kansen hebben op een succesvolle academische carrière. “Toch worden vrouwen nog steeds anders benaderd en behandeld dan mannen, met gevolgen voor hun vooruitzichten op een wetenschappelijke carrière.”

Aanmelden voor het symposium kan tot 5 februari.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl