Wetenschap

Surprising summer showers

Short summer showers that drop buckets full of rain in minutes are a challenge for urban drainage systems. Will these cloudbursts become more intense as the climate changes?

It’s not the daily dose of drizzle that causes sewers to overflow; rather, it’s the short, torrential rains so typical of summer days that can flood a city. However, the climate scenarios published by the Dutch meteorological institute, KNMI, offer projections of changes in rainfall on a daily timescale. Researchers from KNMI and TU Delft have teamed up to translate the daily averages into hourly peaks, recently publishing their findings in the journal, Climatic Change.
A limited number of weather stations have kept hourly rain records over the preceding decades. The researchers therefore were able to use data from De Bilt weather station, which offers a long time series (more than 50 years) of daily and hourly precipitation data. Next, they tried to relate these data to the maximum daily temperature and wind directions. The result sounds familiar: summer days with moderate maximum temperatures between 15 and 20°C are the wettest. On hot days, rain tends to fall in short bursts. Moreover, most rainfall is accompanied by moderate, western winds.

Analysis of the data shows that, as the maximum daily temperature rises, a larger proportion of the daily rain tends to fall within an hour. A similar linear relationship has been found between the hourly proportion of the total daily rain and wind direction: the severest sudden downpours occur together with weak eastern winds.
These findings enable researchers to translate the KNMI climate scenarios into hourly rain peaks, which may be used as input for urban drainage models, in order to determine if the city is climate-proof. To date, only a first step in this study has been taken.

“Our findings translate into 6 to 36 percent more rain per hour by 2050, depending on the scenario you choose,” says the study’s co-author, Professor Nick van de Giesen (Civil Engineering and Geosciences). Such estimates are important for determining the right size of new draining systems. Every year the Netherlands spends 2 billion euros on drainage systems, which are supposed to last for 50 years. It pays then to get the dimensions right.

Yanina L. Romero, J. Bessembinder, N.C. van de Giesen, F.H.M. van de Ven: ‘A relation between extreme daily precipitation and extreme short term precipitation’, Climatic Change, 14 December 2010.

“De eerste studentbrugwachter die hier actief was, kende ik via via. Ik werkte destijds als koerier, maar kreeg last van mijn rug en wilde wat anders. Inmiddels zit ik hier nu zo’n vijf jaar en draai gemiddeld een of twee diensten per week. In de zomermaanden werk ik vaker, soms vijf dagen per week. De bruggen zijn dan ook op zondag in werking. Bovendien gaan collega’s die vast in dienst zijn, juist in deze periode op vakantie.

De Sebastiaansbrug wordt vanuit de Hambrug bediend, de Kruithuisbrug vanuit de Abtswoudsebrug. Via de marifoon maakt een schipper met mij contact. Het is mijn taak ervoor te zorgen dat de brug op tijd open gaat, zodat de boot er in een vloeiende beweging doorheen kan. Er bestaat een richtlijn dat het wegverkeer voorrang heeft. Voor fietsbruggen geldt dat niet, dus met colleges wordt geen rekening gehouden. Tussendoor probeer ik zoveel mogelijk te studeren. Soms lukt het niet en ga ik maar tv kijken.

De bruggen werken mechanisch en gaan soms stuk, ook als ze open staan. Het grappige is dat je mensen dan toch voor die brug ziet blijven wachten. Een beetje naar links en rechts kijkend of er wat aankomt. Eén keer gingen de slagbomen van de Kruithuisbrug niet meer open, waardoor er geen auto meer doorkon. Ik heb me toen wel moeten haasten om hem ter plekke te bedienen.
Het grootste gevaar is beroepsblindheid. Dat je vanwege de herhaling niet goed meer oplet en iets over het hoofd ziet. Ik ben me daar goed van bewust. Daarnaast heb je in de zomer regelmatig kinderen die van de Sebastiaansbrug af springen. Wij móeten de politie waarschuwen, er staat zelfs een boete op. Het gevaar zit hem erin dat er tijdens de sprong nét een schip onder de brug door kan komen. In de zomer van 2008 draaide ik een ochtenddienst, net toen er een lustrumfeestje van het corps was afgelopen. Ik was nog niet begonnen of ze sprongen massaal de Schie in.”

Bijbaan: Brugwachter
Verdiensten: €9 (exclusief toeslagen)
Opvallend: Een aantal clubgenoten van Virgiel heeft dezelfde bijbaan