Surfende Fries strijdt op EK

Student industrieel ontwerpen Remco Bakker (22) staat deze week tussen de grote surfmannen tijdens het Europees Kampioenschap Formula Windsurfing, van 3 tot 9 mei in het Franse Douarnenez.

/strong>

Het seizoen is net begonnen. Hoe gaat het totnogtoe?

,,Ik ben niet zo tevreden. Eerst vroor het, vervolgens werd het wel heel mooi weer maar stond er geen wind. Balen, omdat ik nog maar een week heb kunnen oefenen met mijn nieuwe materiaal.”

Twee weken geleden deed je mee aan het Nederlands Kampioenschap in het Gooimeer in Almere. Hoe ging dat?

,,De eerste dag stond er veel aflandige wind en de twee dagen daarna was het windstil, zodat er niet gesurft kon worden. Ik startte heel goed en lag bij de eerste boei bij de eerst tien. Bij het tweede rondje ging het mis, zodat ik nu vijftiende sta in het klassement. Ik moet mijn materiaal nog beter afstellen.”

Jouw doel is bij beste tien windsurfers van Nederland te horen. Vorig jaar werd je elfde. Gaat het deze keer wel lukken?

,,Ik sta vijftiende, maar er komen nog vijf weekenden. Zonder buitenlanders sta ik wel in de top tien. Het is een open Nederlands Kampioenschap, iedereen kan meedoen. Er waren veel nieuwe jongens bij en daar zaten een paar toppers tussen. Het niveau lag hoger dan vorig jaar. Van het EK verwacht ik niet zoveel, ik zie het grotendeels als ervaring opdoen. Ik hoop veel op te kunnen steken van de grote surfmannen. Op 10 en 11 mei hoop ik het Nederlands Studenten Kampioenschap in Stavoren te winnen. Sterker nog, ik ben eigenlijk verplicht om dat te winnen.”

Is het surfen te combineren met je studie?

,,Ik ben nu vierdejaars. Zolang ik studeer, kan ik niet nog meer tijd in het surfen steken. Dat zal altijd tegen me werken. Andere jongens kunnen zich volledig aan het surfen wijden. Maar ik vind mijn studie heel belangrijk. Ik heb nu nog een tentamen en dan kan ik me weer op het surfen storten.”

Wat is Formula windsurfing eigenlijk?

,,Je surft in een peloton van vele surfers in een kilometerslange wedstrijd. Ik vergelijk het wel eens met Formule 1. Coureurs sleutelen steeds aan hun auto, ik ben constant bezig met het afstellen van mijn materiaal, de juiste mastpositie, de beste zeilspanning.”

Een surfuitrusting is peperduur. Rijke ouders?

,,Neehoor, al sponsort het bedrijf van mijn vader me wel. Ik moet er hard voor werken. Ik geef spinningles en fitness in het Sportcentrum, en ik werk als koerier. Gelukkig krijg ik een sportbeurs van de TU, en geven ze me een reiskostenvergoeding om naar de wedstrijden te reizen. Verder word ik gesponsord door bekende surfnamen als Neilpryde, Fanatic Boards en Funsport Makkum.”

Het seizoen is net begonnen. Hoe gaat het totnogtoe?

Is het surfen te combineren met je studie?

Wat is Formula windsurfing eigenlijk?

Een surfuitrusting is peperduur. Rijke ouders?