Wetenschap

Surfen op overtollig regenwater

Bouwkundestudenten Jarrik Ouburg en Serge Schoemaker bedachten een alternatieve oplossing voor de verwachte wateroverlast in de komende eeuw.Meer regen, natte winters: volgens de commissie Waterbeheer 21ste eeuw gaan we barre tijden tegemoet.

Geen goed idee, vinden de twee pas-afgestudeerde architecten. Ze bedachten een plan waarin het water wordt opgevangen in vierkante bekkens met een oppervlakte van een vierkante kilometer en een maximale waterhoogte van tien meter. De bekkens zijn verdeeld in elf compartimenten, die na hevige regenval één voor één vol lopen. Achtendertig van die bekkens, verspreid over de Randstad, zouden zelfs na een uitzonderlijk zware regenbui voldoende water kunnen bergen.

,,De wateropslag kost zo veel minder ruimte”, zegt Ouburg. ,,In de oplossing van de commissie Waterbeheer heb je in de Randstad 67 vierkante kilometer polder nodig. Die ruimte is er niet. Bovendien kun je die ondergelopen gebieden nergens voor gebruiken. Het water stijgt dan hoogstens vijftien centimeter. Daar kun je niet eens op surfen.”

Diepe waterbekkens lenen zich juist uitstekend voor recreatieve doeleinden. In de droge bekkens kun je popconcerten organiseren, of autoraces. De volgelopen bekkens bieden plaats voor drijvende huizen en kassen. ,,Zo’n waterplas is een oase van rust”, zegt Ouburg.

Het plan maakt deel uit van een afstudeerproject, waarin de studenten op zoek gingen naar een nieuw en duidelijk herkenbaar imago voor de ‘Delta metropool’, de naam waarmee de Randstad zich in de toekomst wil profileren. Begin deze week is het plan aangeboden aan de landelijke pers. Ouburg: ,,We hopen dat het ministerie of de commissie er iets in zien.”

Meer regen, natte winters: volgens de commissie Waterbeheer 21ste eeuw gaan we barre tijden tegemoet. Om de rivieren te ontlasten wil de commissie delen van het polderland na een hevige regenbui vol laten lopen met water.