Surfclub zoekt stallingsruimte

Voor surfende studenten is Delft een waardeloze stad. Alleen de allerbesten kunnen immers de elementen van de Scheveningse Noordzee trotseren. Voor de mindere goden rest De Delftse Hout: een uit de kluiten gewassen speelvijver met valse vlagen wind. Wie te klein is voor het tafellaken maar te groot voor het servet, doet er goed aan om uit te wijken naar Leiden.

,,De Leidse Vlietlanden zijn de beste surfstek in de omgeving van Delft”, meent van Mil. Het is de reden waarom de daar gevestigde surfverening Plankenkoorts op dit moment ongeveer twintig Delftse leden kent. Voor meer leden is nauwelijks plaats, althans niet voor leden die hun eigen surfboard willen stallen. Van Mil: ,,Onze loods is vol, er mag geen plank meer bij.”

Een advertentie van Plankenkoorts in Delta wees echter uit dat veel Delftenaren last hebben van onderdrukte surfkriebels. Genoeg aanleiding om op zoek te gaan naar een betaalbare stallingsruimte in Delft. ,,We hebben al een trailer die de planken kan vervoeren naar de Vlietlanden of Scheveningen”, vertelt Van Mil.

Volgens de voorlopige begroting maken veertig leden een Delfste dependance rendabel, in de stallingsruimte moeten dus even zoveel surfplanken passen.

Zoekend naar geschikte locaties in Delft, kwam de vereniging al snel tot de conclusie dat particuliere stalling te duur is. Als studentenvereniging zocht Plankenkoorts daarom contact met het Sportcentrum. ,,Dat contact liep niet, het is gewoon een ambtelijk apparaat”, verklaart Van Mil, die in Delft bouwkunde heeft gestudeerd.

Het vervolgens benaderde college van bestuur verwees de surfers naar het Facilitair Bedrijf, dat de Leidenaren uiteindelijk te kennen gaf dat er geen enkele geschikte ruimte op de TU beschikbaar is. Binnenkort hoopt Van Mil rechtstreeks met het cvb te kunnen overleggen, ,,maar er is van die kant niet zo veel haast”. Van Mil besluit: ,,Het voor ons een behoorlijke tegenslag. Alles is er, behalve die stallingsruimte. (R.L.)

Surfclub Plankenkoorts weet geen raad met de surfplanken
Surfclub Plankenkoorts weet geen raad met de surfplanken (
Klik voor grotere foto)

Robin Lopulalan

De Leidse Studenten Windsurf Vereniging Plankenkoorts denkt met een dependance in Delft het aantal leden aanzienlijk te kunnen vergroten. Maar het vinden van een stallingsruimte voor Delftse surfplanken blijkt moeilijker dan gedacht. Voorzitter Astrid van Mil: ,,Twee maanden geleden had het al voor elkaar moeten zijn, maar we hebben nog niets.”

Surfclub Plankenkoorts weet geen raad met de surfplanken
Surfclub Plankenkoorts weet geen raad met de surfplanken (