Surf wil twintig miljoen voor ICT-knelpunten

Computerstichting Surf wil twintig miljoen gulden per jaar voor computergebruik in het hoger onderwijs. Minister Hermans moet dat geld nog wel ter beschikking stellen.

Het miljoenenplan is afkomstig van Surf, de computerstichting van universiteiten en hogescholen. Voor het jaar 1999 heeft Surf al vijf miljoen gulden van minister Hermans op zak. De stichting rekent erop dat de twintig miljoen die zij de komende jaren wil besteden, ook wel los komt.

Surf ziet een aantal knelpunten op het gebied van informatie-en communicatietechnologie (ICT) in het hoger onderwijs. Zo is het niet eenvoudig digitale leerstof op een rendabele manier te ontwikkelen. Docenten zijn vaak niet goed geschoold en zijn meer bezig met technologische onvolkomenheden dan met onderwijs. Dat is ‘een serieus en door informatietechnologen miskend probleem’, schrijft Surf in haar plan.

Van ICT wordt al jaren veel verwacht, schrijft Surf, maar het lijkt erop dat die verwachtingen ‘nu eindelijk zullen worden waargemaakt’. Op het niveau van kleine delen van de leerstof is al de nodige ervaring opgedaan en de infrastructuur ligt er redelijk bij. Daarom kan nu de vernieuwing van hele leerjaren of zelfs opleidingen aangepakt worden.

Het grootste deel van de miljoenen die Surf van Hermans hoopt te krijgen, is bestemd voor een fonds. Universiteiten en hogescholen kunnen geld uit dat fonds aanvragen voor in totaal vijftien tot twintig ICT-vernieuwingsprojecten per jaar. De eerste aanvragen kunnen nog dit voorjaar al ingediend worden. (HOP/HOb)