Supergeleiding

Het wordt een traditie, de jaarlijkse DSW Schaatsbaan op de Beestenmarkt. Vooral bij kinderen en hun ouders is hij erg in trek, maar ook studenten kunnen uiteraard gebruikmaken van het uiterst sfeervolle baantje.

Let wel: noren zijn verboden en handschoenen verplicht. De schaatsbaan werkt dit jaar nauw samen met het Science Centre. Speciaal daarom staat er op de schaatsbaan een installatie van het Science Centre die uitlegt hoe supergeleiding in zijn werk gaat. De baan ligt er nog tot en met 9 januari.

Dat zei UvA-voorzitter Karel van der Toorn zojuist voor een collegezaal met protesterende studenten. Universiteiten en studenten moeten zich niet tegen elkaar laten uitspelen, vindt hij. Noorda had niet over het afschaffen van de basisbeurs moeten beginnen, laat staan dat hij het had moeten toejuichen.

Maar volgens de Landelijke Studenten Vakbond huichelt Van der Toorn. Hij zou zijn handtekening onder de plannen hebben gezet, blijkens uitgelekte notulen van de VSNU. Van der Toorn bestrijdt dit. Hij zou zijn goedkeuring er niet aan hebben gegeven.

De acties van studenten gaan intussen voort. Ook in Rotterdam hebben studenten een collegezaal bezet.