Supercomputers ook voor mkb

De drie grote supercomputercentra in Nederland, waaronder de TU, willen zich meer richten op het midden- en kleinbedrijf.Zij hebben daartoe hun krachten gebundeld in het samenwerkingsverband Anhker.

br />
De gezamenlijke supercomputerbezitters vinden dat hun bekendheid in het Nederlandse bedrijfsleven te wensen overlaat. Daarom zullen de deelnemers aan het Anhker-project hun plannen begin april aan het midden- en kleinbedrijf presenteren. De bevordering van het gebruik van expertise en faciliteiten van Anhker door het midden- en kleinbedrijf staat daarbij voorop.

De deelnemers aan de Associatie van Nederlandse HPC-kernen (Anhker) zijn de TU Delft, Rijksuniversiteit Groningen en het Amsterdamse academische rekencentrum Sara. Ook het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium is bij het initiatief betrokken. De Delftse participanten zijn verenigd in het HAPAC.

De directeur van HAPAC, prof.dr. S.W. de Leeuw, meent dat de bekendheid van Anhker inderdaad verbeterd kan worden : ,,Gezamenlijk hebben we goede mogelijkheden om complexe berekeningen uit te voeren voor kleine en middelgrote bedrijven. Denk maar eens aan stromingsprofielen door diverse media. Bedrijven kunnen veel baat hebben bij die gegevens. Maar dan moeten ze wel weten dat de mogelijkheden daarvoor bestaan.”

De samenwerking tussen de supercomputercentra is eind vorig jaar al van start gegaan. Op 2 april vindt de officële presentatie plaats in De Reehorst te Ede. Daar worden de plannen voor de toekomst gepresenteerd.
(L.d.V.)

Zij hebben daartoe hun krachten gebundeld in het samenwerkingsverband Anhker.

(L.d.V.)