‘Superbus daagt de politiek uit’

De Superbus van prof.dr. Wubbo Ockels (L&R) is vorige week officieel toegevoegd als volwaardige onderzoeksvariant op de Zuiderzeelijn. De duurzame bus scheurt misschien over een paar jaar met hoge snelheid door de Flevopolder.

Gefeliciteerd.

“Ja, dat is prachtig. Het ministerie van verkeer en waterstaat stond eerst heel aarzelend tegenover het idee van de Superbus. Ze zei dat we geen schijn van kans maakten omdat ze al acht jaar werkt met vijf andere varianten. Een leuk plan, maar niet op tijd.”

Hoe is het dan toch nog gelukt?

“De projectorganisatie Zuiderzeelijn heeft op verzoek van de Tweede Kamer de haalbaarheid van de Superbus onderzocht. Hij bleek op alle criteria goed te scoren. De infrastructuur voor de Superbus is waarschijnlijk zelfs goedkoper dan die van andere varianten, en het traject kan bovendien gefaseerd worden aangelegd. Maar doorslaggevend was ook de belangstelling van het bedrijfsleven om mee te willen werken.”

Vindt u het de taak van een universiteit om een hogesnelheidslijn te bouwen?

“Nee, het is niet de bedoeling dat wij die lijn gaan bouwen. Onze taak is om te experimenteren en te vernieuwen. Wij dagen de politiek en het bedrijfsleven uit om onze ideeën toe te passen. Het maakt voor de universiteit niets uit of de Superbus wordt gekozen. De TU loopt geen enkel risico. Wij bouwen één topmodel van een duurzame Superbus met alles erop en eraan. Daarna is het aan het bedrijfsleven om te beslissen of het de bus in productie wil nemen en met welke toeters en bellen.”

Wordt de tijdsdruk van het Superbus-project nu opgevoerd om te kunnen voldoen aan de planning van de Zuiderzeelijn?

“Ja, daar houden we wel een beetje rekening mee. Maar we werken nu al heel hard met een grote groep mensen. In totaal zijn zestien hoogleraren van alle acht faculteiten betrokken bij de Superbus en een heleboel onderzoekers. We beginnen nu met de bouw van het experimentele model, dat in het voorjaar van 2008 af moet zijn.”

Toch heeft u nog tijd voor een nieuw project, een duurzame zeilboot.

“Ja, maar dat is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Mijn vrouw en ik lopen al jaren rond met het idee voor een droomboot. Ik heb daarom een ontwerp gemaakt voor het ‘zorgeloze zeiljacht’, een 25 meter lange tweemaster van staal die zelfvoorzienend is in drinkwater en energie. Alle bediening gaat elektrisch en bijna geheel automatisch. Twee Groningse werven, die mijn schip gaan bouwen, brengen het ontwerp nu op de markt. Om de ontwikkeling van alle innovaties te kunnen betalen, is het ook wel nodig om een tweede afnemer te vinden. Anders zit ik straks met een half afgebouwde boot.”

Wubbo Ockels (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)

Gefeliciteerd.

Hoe is het dan toch nog gelukt?

Vindt u het de taak van een universiteit om een hogesnelheidslijn te bouwen?

Toch heeft u nog tijd voor een nieuw project, een duurzame zeilboot.

Wubbo Ockels (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)