Opinie

Super prion

Nog erger dan prions zijn gekke ideeën die zich razend snel verspreiden en zich nestelen in de hersenen van tot nu toe weldenkende mensen. Het idee van onze minister om door het afschaffen van de universiteitsraad het bestuur van de universiteit te verbeteren, is er zo een. Jan en alleman vindt dat opeens een superidee. In één klap naar een kundig bestuur.

De CTSV-affaire en onze eigen bewogen bestuurlijke geschiedenis doemen als spookbeelden op. Ons kort en lang collectief geheugen lijkt ons in de steek te laten. Zouden wij voor 1989 al teveel kroketten hebben gegeten?

Je kunt er niet omheen dat prions een ernstige bedreiging vormen voor de technische wetenschap. Daarom laat ik kroketten, mijn favoriete hap in het Aularestaurant, maar even staan. Al zien ze er niet zo uit, ze kunnen paarden van Troje zijn, die gaten kunnen slaan in mijn technische kennis.