Summer university bouwt bruggen tussen Europese studenten

Wie om zich heen kijkt in de TU-wijk kan vele posters zien met de oproep deel te nemen aan een Summer University (SU). Deze posters zijn afkomstig van de Association des Etats Généraux des Etudiants de L’Europe, oftewel: Aegee. Deze Europese studentenvereniging is midden jaren tachtig opgericht om de integratie tussen studenten in de Europese Gemeenschap te bevorderen. Ook in Delft bestaat een Aegee, dit jaar onder voorzitterschap van Arjan Smit. ,,In totaal hebben wij zeventienduizend leden, afkomstig van 256 universiteiten in veertig landen.”

Voor het daadwerkelijk bevorderen van deze interactie tussen Europese studenten organiseert Aegee al vijftien jaar Summer Universities door heel Europa. Smit: ,,Het interessante van een Summer University is dat je op plaatsen komt waar je normaal niet eens aan zou denken. Zelf heb ik ook aan een deelgenomen, in Polen en Wit-Rusland, en dat was heel verrassend en boeiend.”

De SU’s worden georganiseerd door de lokale Aegee’s. Gedurende twee of drie weken doorloop je een programma met ongeveer veertig medestudenten uit heel Europa. Er zijn zes verschillende SU-categorieën te onderscheiden, zoals reizen, talencursussen of een thematisch programma. Bij de laatste kunnen hele uiteenlopende onderwerpen % van survivallen in Rusland tot cultuur snuiven in Italië – centraal staan. Smit: ,,Degenen die liever een regio bekijken dan grammatica bestuderen, kunnen zich beter aanmelden voor een Travel Summer University. De deelnemers hiervan gaan minimaal naar vier verschillende plaatsen, waar ze meedoen aan conferenties, workshops of andere culturele evenementen. Vorig jaar is er ook nog een nieuwe variant bijgekomen: Summer Event. Hierin spitsen de activiteiten zich toe op een onderwerp en dat wordt op verschillende manieren uitgediept.”

Om deel te kunnen nemen aan een Summer University is de eerste vereiste dat je lid bent van Aegee. Smit benadrukt dat een lidmaatschap slechts 27 euro bedraagt. ,,Bij de aanmelding voor een SU moet je drie voorkeuren aangeven en daarvoor een korte motivatie schrijven. Vervolgens kiest de computer at random een van de keuzes, waar je dan naar toe kunt gaan.”

De vraag is: Waarom zou je in de zomer ook nog op een universiteit doorbrengen? Smit: ,,Ik wil even opmerken dat de naam tot misverstanden leidt. Je brengt slechts een korte periode door op een universiteit. SU is een leuke, originele en goedkope manier om een ander land te leren kennen. De kosten bedragen zestig tot tachtig euro per week. Die bedragen kunnen zo laag zijn doordat je slaapt bij studenten. Dat is erg gezellig, zeker omdat zij vaak nog dingen laten zien waar de normale toerist nooit komt.”

Ook Aagee-Delft organiseert een SU en wel in de categorie Summer Course, genaamd Building Bridges. ,,Zand, spaghetti en andere exotische materialen spelen een cruciale rol bij onze constructies. Natuurlijk is bruggen bouwen tussen mensen voor ons nog belangrijker. Zo zijn er diverse excursies (Amsterdam, Rotterdam) en feesten om elkaar te leren kennen en de eventuele bruggenbouwstress weg te nemen.”

www.aegee-delft.nl

Wie zijn zomervakantie op alternatieve wijze wil doorbrengen kan zich inschrijven voor Summer University, op diverse plaatsen in Europa. De een biedt een taalcursus aan, een ander neemt zijn deelnemers mee op reis langs interessante steden.

www.aegee-delft.nl