Succesvolle lobby voor testbaan Hyperloop

De brief aan de Tweede Kamer van maandag 6 november over een Hyperloop-testbaan is de uitkomst van een uitgekiende lobby die begon bij een presentatie afgelopen zomer.

Begin juni woonde toenmalig minister Schultz-van Haegen op de Green Village van de TU Delft de opening bij van een dertig meter lange Hyperloop-testbuis. Die pijp was het resultaat van een samenwerking van infrastructuurbedrijf BAM met de Delftse startup Hardt (de voortzetting van het winnende Delft Hyperloop-team). Scheidend minister Schultz verklaarde Nederland tot het centrum van slimme mobiliteit.

Kort daarop gaf ze TNO de opdracht om de haalbaarheid te onderzoeken van een volledige testbaan voor de Hyperloop, een supersoon transportsysteem in vacuümbuizen.

Intussen klopte Hardt aan bij het Amsterdamse bureau StartupDelta. Dat maakte een inventarisatie van bedrijven die interesse hebben in deelname aan een testfaciliteit. Zo kwam er in augustus een indrukwekkende rij namen onder het TNO-rapport Hyperloop in The Netherlands: BAM, Fokker Technologies, Havenbedrijf Rotterdam, Movares, NLR, NS, Prorail, Royal IHC, Twynstra Gudde, en UNStudio.

TNO schat de kosten op 120 miljoen euro

Het TNO-rapport schetst een drie kilometer lange baan parallel aan de Vogelweg in de provincie Flevoland. Doordat er twee splitsingen inzitten komt de totale baanlengte op vijf kilometer. Volgens Marleen van de Kerkhof van Hardt is de baan lang genoeg om de topsnelheid van rond de duizend kilometer per uur te halen. TNO schat de kosten op 120 miljoen euro.

In een brief aan de Tweede Kamer onderstrepen de hierboven genoemde organisaties deze week dat de Hyperloopbaan volledig voldoet aan de kabinetsvoornemens voor CO2-reductie, innovatieve mobiliteitsoplossingen, en test- en onderzoeksfaciliteiten in Nederland.

De timing van de brief is uitgekiend. Op 20 november, dus over twee weken, debatteert de Tweede Kamer over het meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Het moet raar lopen als daar de Hyperloop niet genoemd wordt.

Hyperloop-oproep.pdf

TNO-rapport-Hyperloop-in-the-Netherlands.pdf