Opinie

Stuitende nalatigheid

De tentamens zijn weer begonnen. Op dit moment zijn alle collegezalen langs de Mekelweg verzadigd met zwetende studenten die worden bewaakt door bijziende bejaarden.

Alhoewel. Verzadigd? Volgens het Tentamen Aanmeld Systeem zit het vol, maar in de praktijk staan de zalen net zo leeg als de doorsnee Nederlandse kantoortuin. Dat zou best efficiënter kunnen.

Aan onderwijsmanagent heeft de TU Delft geen gebrek, dus wordt er de nodige actie ondernomen. Via flyers in liften, via posters op prikborden, via dreigende e-mails en via oproepen op blackboard worden studenten aangespoord om zich op tijd aan te melden voor het tentamen. Anders zwaait er wat! En zo krijg ik dus elke tentamenperiode weer een stapel e-mails in de trant van: “Meneer, ik heb mij helemaal vergeten aan te melden voor het tentamen vanwege de verjaardag van mijn grootmoeder. Wat moet ik doen?” Stoppen met je studie vanwege stuitende nalatigheid, zou ik zeggen. Via deze nauwgezette gestrengheid heeft het onderwijsmanagement geregeld dat zich voor een gemiddeld tentamen driehonderd studenten aanmelden, van wie er honderd komen opdraven.

Is dit een van de pot gerukte situatie? Natuurlijk! Wordt er wat aan gedaan? Vanzelfsprekend! Heeft het effect? Jazeker, we maken de situatie nog slechter! Zie hier de consistentielijn van het Delftse onderwijsmanagement, dat onder controle staat van iemand die ook wel eens een semestertje college heeft gegeven aan actuarissen, en verder niets. Gelukkig ben ik blond en heb ik meer verstand van verzekeren.

De moloch van bureaucratische regels is net zoiets als een bacteriekolonie. Het groeit en het groeit en wat moet je eraan doen? Gewoon laten groeien, dan helpt het zichzelf wel om zeep. Penicilline! Mijn hertentamen kansrekening WI2013WBMT staat op de rol voor 27 augustus. Iedereen die erover denkt om eventueel deel te nemen aan het tentamen, en ik bedoel dus ook echt iedereen, dient zich op tijd in te schrijven. Anders zwaait er wat!