Stufi bevroren, studentenbonden boos

De studiefinanciering gaat de komende twee jaar niet omhoog. Dat meldde de Volkskrant zaterdagochtend op basis van uitgelekte begrotingsstukken voor Prinsjesdag. De studentenbonden reageren woedend.

De maatregel zou inhouden dat het bedrag van de studiebeurs in 2011 en 2012 niet wordt gecorrigeerd voor de inflatie. Ter vergelijking: van 2008 op 2009 was die verhoging vier euro en dertien cent per maand.

Het bevriezen van de beurzen zal het ministerie van OCW, dat 140 miljoen euro moet bezuinigen, in twee jaar tijd 17 miljoen euro opleveren. In totaal kost de studiefinanciering het ministerie jaarlijks vier miljard euro.

Het bevriezen van de studiebeurzen is voor studentenbond LSVb “de druppel die de emmer doet overlopen”. Ook voor ISO is de maat vol. “De worst is op!”, kopte de bond boven haar persbericht.

Het kabinet moet het onderwijs niet kaalplukken maar erin investeren, vinden de studentenbonden. Door het bevriezen van de beurzen en eerdere bezuinigingen komt de toegankelijkheid en de kwaliteit van het onderwijs onder druk.

“We mogen gewoon niet meer stilzitten”, zegt LSVb-voorzitter Gerard Oosterwijk. “Dit vraagt om actie”. Op 22 september, een week na Prinsjesdag, protesteren de bonden in Den Haag.

Maarten Mesman, 29, onderzoeker/publicist bij het internationaal wetenschappelijk kenniscentrum RMIT bij Bouwkunde.
Medewerker: Sara Stroux, 33, onderzoeker RMIT, Bouwkunde.

“Sara en ik hebben dezelfde leeftijd en zijn alle twee op ongeveer hetzelfde moment begonnen. Vlak voor de brand. Dat schept een band. We hebben samen gezocht naar de plek waar we een pasfoto konden maken voor de campuskaart. Omdat ik mijn kaart eerder kreeg, heb ik haar de eerste periode vaak getrakteerd op koffie. Dat was heel gezellig. We begonnen nog in het oude gebouw, zijn toen samen verhuisd naar een tijdelijke werkplek in de bibliotheek en nu zitten we hier. We hebben dus al heel wat gereisd over het TU-terrein en het is nog steeds heel gezellig. We onderzoeken ook alle twee ongeveer hetzelfde onderwerp, en nu ze tegenover mij zit, wisselen we blikken van verstandhouding.”

De maatregel zou inhouden dat het bedrag van de studiebeurs in 2011 en 2012 niet wordt gecorrigeerd voor de inflatie. Ter vergelijking: van 2008 op 2009 was die verhoging 4,13 euro per maand.

Het bevriezen van de beurzen zal het ministerie van onderwijs, dat 140 miljoen euro moet bezuinigen, in twee jaar tijd 17 miljoen euro opleveren. In totaal kost de studiefinanciering het ministerie jaarlijks vier miljard euro.

Het bevriezen van de studiebeurzen is voor studentenbond LSVb ‘de druppel die de emmer doet overlopen.’ Ook voor ISO is de maat vol. ‘De worst is op!’, kopte de bond boven haar persbericht.

In de uitgelekte rijksbegroting staat verder dat er 480 miljoen euro bijkomt voor onder meer ‘kenniswerkers in nood’ en schoolgebouwen.  Plasterk wil twintig miljoen euro bezuinigen op academische ziekenhuizen. Ook komt er geen OV-jaarkaart voor mbo-studenten; die regeling zou dertig miljoen euro kosten.

Maar aan de salarisverhoging voor leraren wordt niet getornd. Ook zou er nog 200 miljoen euro ‘enveloppegeld’ voor het onderwijs beschikbaar zijn.

De Volkskrant meldt niets over ingrepen in het budget van universiteiten of onderzoeksfinancier NWO, die voor de kenniseconomie waarschijnlijk te belangrijk worden geacht om op te beknibbelen.

Door de economische crisis schiet de staatsschuld omhoog. Naar verwachting moeten de ministeries dertig tot vijfendertig miljard euro in hun kosten snijden.