Study Abroad stimuleert studeren in het buitenland

Wie op een leuke manier wil kennismaken met de mogelijkheden van studeren in het buitenland, kan in de week van maandag 27 november tot en met vrijdag 1 december de manifestaties van ‘Study Abroad!’ bezoeken.

/strong>

,,Als je studenten in het hoger onderwijs vraagt of zij in het buitenland zouden willen studeren dan antwoordt zestig procent bevestigend, zo blijkt uit onderzoek. Maar uiteindelijk voegt maar 2,5 procent van de Nederlandse studenten de daad bij het woord”, aldus drs. Mark Waanders, beleidsmedewerker Internationalisering.

Tussen wens en uitvoering gaapt dus een groot gat. De redenen hiervoor zijn divers. Tentamenresultaten behaald in het buitenland tellen bijvoorbeeld niet automatisch mee voor een Nederlandse studie en ook de studiebeurs uit Groningen is niet afgestemd op een buitenlands avontuur.

Studenten weten ook niet altijd welke weg ze moeten bewandelen om in het buitenland te kunnen studeren. Het studentenadviesbureau heeft wel een uitgebreide folder en een website waarin dat uitgelegd wordt, maar de boodschap ‘Study Abroad!’ moet ook rechtstreeks aan de man worden gebracht. Daarom worden in de week van 27 november tot en met 1 december de mogelijkheden van studeren in het buitenland extra in de schijnwerpers gezet.

,,De TU vindt het belangrijk dat studenten over de grenzen kijken”, aldus Waanders. ,,Enige buitenlandse ervaring is van belang voor je toekomstige positie op een arbeidsmarkt die steeds internationaler wordt.”

Communicatieadviseur Imelda van der Linden is door het International Office (INOF) gevraagd de manifestatie ‘Study Abroad!’ te organiseren. De manifestatie ‘Study Abroad!’ duurt een week. Van der Linden wil studenten enthousiasme voor studeren in het buitenland bijbrengen maar ook realiteitszin. Van der Linden: ,,Informatie geven over de mogelijkheden en hoe die te realiseren is onze taak, maar studenten zullen zelf ook altijd tijd en moeite moeten steken in het goed organiseren van een buitenlandse studieperiode.”

Programma

De basis van ‘Study Abroad’ ligt bij de faculteiten. Iedere faculteit organiseert gedurende deze week een eigen programma. Het aantal studenten dat in het buitenland studeert, verschilt sterk per studierichting. Traditioneel gaan bijvoorbeeld veel studenten van Civiele Techniek en Bouwkunde naar het buitenland.

Ze kunnen daarmee gericht aandacht besteden aan de mogelijkheden die studeren in het buitenland voor hun eigen studenten meebrengt. Waanders: ,,Elke faculteit heeft bijvoorbeeld een eigen netwerk met buitenlandse universiteiten waarmee specifieke afspraken over uitwisseling en stage zijn gemaakt en ook hanteert iedere opleiding een eigen procedure voor erkenning in het buitenland behaalde vakken.”

Naast de facultaire programma’s is er ook een Study Abroad Specialop 30 november in de Aula. Van der Linden: ,,De hele week staat STA*D daar met een informatiestand en op donderdag hebben wij als INOF daar een manifestatie omheen georganiseerd. De hele dag is er bijvoorbeeld een internationaal terras (van 11.30 tot 20.00 uur) met muziek, hapjes en drankjes uit de hele wereld. Daar zullen buitenlandse studenten rondlopen, die desgewenst wat kunnen vertellen over studeren in hun land.”

Verder is de hal van de Aula ook het terrein voor de informatiemarkt waar naast STA*D ook stands aanwezig zijn van de NBBS, het CICAT, AEGEE en van de faculteit TBM die daar haar taalcursussen presenteert.

’s Middags zijn er twee lezingen en nog diverse andere activiteiten. Van der Linden: ,,Wij hebben deze activiteiten rond de lunch en aan het eind van de middag geprogrammeerd zodat de studenten zoveel mogelijk gewoon hun colleges kunnen volgen. Het luchtige gedeelte begint om 16.45 uur met Masalsa, een band met Zuid-Amerikaanse muziek gevolgd door een optreden van de theatergroep Boom Chicago.”

Maar er is nog meer. Gedurende de manifestatie is het mogelijk om een reis of een studiebeurs te winnen. Van der Linden: ,,Om mee te kunnen doen met de verloting moet een student het voorlichtingsprogramma op de faculteit hebben bezocht en minimaal een van de lezingen in de Aula. De winnaar mag kiezen tussen een reis en een studiebeurs. Wij proberen deze keus enigszins te sturen door de beurs een grotere geldwaarde te geven dan de reis. Want ons doel is niet alleen om studenten enthousiast te maken voor het buitenland, maar vooral ook om ze te stimuleren een studieperiode in het buitenland door te brengen.”

Meer informatie bij www.studyabroad.tudelft.nl

Programma