Studievertraging levert schadevergoeding op

Een aantal studenten heeft van zijn sectie schadevergoeding ontvangen omdat hun studie buiten hun schuld vertraagd is. Amerikaanse toestandenStudentenombudsman Wil Knippenberg zegt op de hoogte te zijn van een ‘handvol gevallen’ waarbij door student en vakgroep een dergelijke regeling is getroffen.

Volgens Knippenberg zijn studenten op dit moment nog terughoudend in het vragen van schadevergoeding. ,,Maar ik weet van nog een aantal mensen die ermee bezig zijn en ik hoor er ook veel studenten over.”

Collegevoorzitter De Voogd heeft niet de indruk dat er een Amerikaans aandoende claimcultuur aan zit te komen. Volgens hem is er voor studievertraging voldoende compensatie geregeld door het toekennen van afstudeermaanden uit het afstudeerfonds.

De studentenraad is wel voorstander van een schadevergoedingsregeling, vertelt voorzitter Lies-Anne Schreuder. De raad denkt daarbij bijvoorbeeld aan een vergoeding van twaalfhonderd gulden in de maand. Onder welke voorwaarde dat geld wordt toegekend, moet volgens de studentenraad nog nader worden bekeken.

Amerikaanse toestanden

Studentenombudsman Wil Knippenberg zegt op de hoogte te zijn van een ‘handvol gevallen’ waarbij door student en vakgroep een dergelijke regeling is getroffen. In een gesprek komen student en docent dan een bedrag overeen van vijf à zeshonderd gulden per maand vertraging.