Studieschuld telt zwaarder mee bij aanvraag hypotheek

Mensen met een studieschuld komen steeds minder makkelijk aan een hypotheek. Onder invloed van de crisis zijn de banken strenger geworden.

Dat zegt een woordvoerder van de Hypotheker tegen de NOS. “Er is altijd gevraagd of er nog extra schulden zijn. Maar wat wij het afgelopen jaar zien is dat de studieschuld zwaarder wordt meegeteld. En dat is vooral voor starters een probleem.” In het verleden ging men ervan uit dat een hoogopgeleide toch wel een baan zou vinden, maar nu hypotheekverstrekkers een grotere ‘zorgplicht’ hebben, is dat volgens hem minder vanzelfsprekend.

Een studielening staat niet geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie in Tiel. Veel mensen die een hypotheek aanvragen zouden hun studieschuld om die reden verzwijgen.

Na enkele magere jaren lijkt Ariston’80 zich zowaar serieus te mengen in de strijd om de topplaatsen in de vierde klasse. Zaterdag traden de voetballers op het prachtig gelegen natuurgrasveld nabij de Haagse Waalsdorpervlakte aan tegen KSD. Een spijkerhard duel van de kant van de thuisploeg, volgens coach Arjan van der Meijde. “Ze kregen zes gele kaarten, wij één: voor praten.” Na een blanco ruststand vonden de Delftenaren in de tweede helft tweemaal het vijandelijke doel, zonder een tegengoal te incasseren. De treffers kwamen van Rui Vasconcelos en Ali Mousivand. Door de zege staat Ariston’80 nu derde, op drie punten van koploper TAVV. Komende zaterdag komt de lijstaanvoerder naar het TU-sportcentrum. Van der Meijden kent geen vrees voor de ploeg uit Ter Aar: “Thuis zijn wij dit seizoen nog ongeslagen.”

Over de toppositie in de eerste regioklasse kunnen de volleybalsters van Punch voorlopig alleen maar dromen. De laaggeplaatste ploeg had vrijdag een goede slag kunnen slaan met een zege op het evenmin hooggenoteerde DOS. De bezoeksters begonnen op het TU-sportcentrum echter overtuigend met twee ruime setwinsten: 16-25, 14-25. Ook de laatste twee sets (23-25, 21-25) eindigden in Schoonhovens voordeel. De heren van Punch deden het een dag later een stuk beter tegen Leython DC uit Leiderdorp, alwaar de Delftse studenten met 3-1 wonnen. De mannen staan stevig genoteerd op de vierde plaats in de promotieklasse.

Een stevige notering was ook weggelegd voor Bert van Veen en Rob Mulders. De twee hardlopers, beiden lid van de bij De Koplopers ondergebrachte studentenatletiekclub De Delvers, behaalden zaterdag een aansprekende prestatie tijdens een crossestafette in Nijmegen. De twee TU-studenten maakten deel uit van een gecombineerd vijftal dat in een deelnemersveld van 22 ploegen de derde plaats veroverde met een achterstand van slechts zes seconden op het als tweede geëindigde team. De vijf moesten in totaal vijftien maal een grotendeels door het bos uitgezet rondje van één kilometer afleggen. Dat deden zij in vijftig minuten en 51.6 seconden. Van Veen ontving ook nog een mooi T-shirt als degene die het snelste rondje op zijn naam schreef in 2:57.15 minuten. Drie dagen eerder werd de door De Delvers georganiseerde vierde aflevering van de Winterse Wippolderloop (WWL) gewonnen door Harmen Perk. De Rotterdammer legde de 6,9 kilometer af in 24.43 minuten. Beste TU-student was Niels van der Wekken die vierde werd in exact 25 minuten. De Duitse uitwisselingsstudent Jannis Topfer, die in december een parkoersrecord vestigde met zijn tijd van 21.37, verscheen dit keer niet aan de start. De vrouwenrace met slechts zes deelneemsters werd gewonnen door de Rotterdamse Annemieke Bloem die na 4,6 kilometer finishte in 20.36. De volgende WWL is op 9 februari.