Studiefinanciering wereldwijd inzetbaar

Studenten die een deel van hun opleiding in het buitenland willen volgen, kunnen hun studiefinanciering straks overal mee naar toe nemen. Universiteiten en hogescholen vrezen voor hun concurrentiepositie.

Voorwaarde voor het meenemen van studiefinanciering is dat het niveau van de buitenlandse opleiding deugt, en dat de student in de voorafgaande zes jaar drie jaar in Nederland heeft gewoond. Internationaliseringsorganisatie Nuffic wordt ingezet om de buitenlandse programma’s te toetsen.

Staatssecretaris Bruins van Onderwijs heeft het plan vrijdag door de ministerraad gekregen. Het is een uitbreiding van wat zijn voorganger Mark Rutte al wilde: Nederlandse studenten financiering meegeven binnen Europa. Het plan van Bruins gaat via de Raad van State naar de Tweede Kamer.

Slechts een kwart van de Nederlandse studenten gaat voor een (deel van de) opleiding naar het buitenland. En dat vindt de staatssecretaris te weinig, al is het maar omdat de helft van de studenten wel de ambitie heeft om tijdens de studie over de grens te kijken.

Oppositiepartij PvdA heeft vooruitlopend op de wettekst al laten weten blij te zijn met het voornemen van Bruins, dat op 1 september 2007 moet ingaan. De sociaal-democraten pleiten al langer voor een wereldwijde studiefinanciering. In het verlengde daarvan wil de partij bovendien het collegegeldkrediet voor studenten optrekken naar vijftienduizend euro per studiejaar. Dan kunnen ze ook een dure opleiding betalen. Ook de studentenvakbond ISO is blij met de maatregel.

De universiteiten en hogescholen daarentegen hebben via hun koepelorganisaties VSNU en HBO-raad laten weten ongelukkig te zijn met de extra concurrentie uit het buitenland. Net nu is afgesproken dat hun bekostiging meer dan ooit wordt bepaald door het aantal studenten dat op jaarbasis bij hen staat ingeschreven, moeten ze toezien hoe buitenlandse instellingen de klandizie en bijbehorende inkomsten dreigen weg te lokken. (HOP)