Studieadvies conflictstof tussen studentenraad en rector

College van bestuur en studentenraad ruziën over de selectie van studenten.Het college van bestuur speelt met het idee van een bindend studieadvies: wie na twee jaar nog niet de helft van het aantal punten voor de propedeuse behaald heeft, moet vertrekken.

De selectiekwestie was woensdag aanleiding voor onenigheid tussen rector magnificus Wakker en de studenten in hun overlegvergadering. Voor de camera’s van TV West betwijfelde de rector of de studentenraad door de lage verkiezingsopkomst nog wel echt de studenten vertegenwoordigde. Hij betichtte de studentenraad van het ‘overspelen van zijn hand’.

De studentenraad is verontwaardigd over deze uitspraken en ontving reacties van TU-medewerkers dat de uitzending een ‘blamage is naar de buitenwereld’. Wakker: ,,Ik was boos dat TV West erbij was gehaald. Ik vind het niet zuiver deze discussie op radio en tv te voeren. Ik heb laten zien dat ik niet geheel over me laat lopen.” De studentenraad ontkent TV West te hebben geïnformeerd over de selectiekwestie.

Het bindend studieadvies is niet heilig voor het college. Het college wil dat vijfennegentig procent van de studenten die zijn propedeuse haalt, ook met een bul de TU verlaat. Om dat hoge rendement te behalen moeten de studenten een selectieproces doorstaan, vindt het college. Maar daartoe bestaan diverse mogelijkheden. Het college noemt selectie aan de poort op cijfers of op het gevolgde profiel aan de middelbare school.

Omdat de studentenraad sterk gekant is tegen een bindend studieadvies, stelt het cvb voor alle studenten er over te laten meedenken. In een openbaar symposium, congres of workshop moet door studenten worden gezocht naar middelen om de norm van vijfennegentig procent te halen. De studentenraad vindt het workshopidee geen goed plan. De raad is bang dat een eventuele conclusie van een dergelijke bijeenkomst als de wil van de studenten wordt gezien en dat de studentenraad zelf dan buitenspel wordt gezet.

College van bestuur en studentenraad ruziën over de selectie van studenten.

Het college van bestuur speelt met het idee van een bindend studieadvies: wie na twee jaar nog niet de helft van het aantal punten voor de propedeuse behaald heeft, moet vertrekken. De studentenraad is tegen en wijst op de eigen verantwoordelijkheid van studenten.