Studeren doe ik hier

Tussen 2002 en 2012 steeg de totale studentenpopulatie op de TU Delft met dertig procent, twittert de TU Delft. Het aantal studieplekken blijft echter hetzelfde. Studenten wijken uit naar alternatieve studieplekken.

Met het invoeren van langere openingstijden van de UB zorgde Oras dat studenten langer en vaker in de bieb terecht kunnen. Ook faculteiten proberen meer studieplekken te creëren. Toch lijkt het alsof de TU campus het grote aantal studerende studenten tijdens de witte week en tentamenperiode niet aan kan. Er zijn alternatieven.

De Coffee Company bijvoorbeeld. In de bekende koffieketen in de binnenstad van Delft hangt een ‘easy-going’ sfeer. Ideaal om met een goede kop koffie de krant te lezen of bij te kletsen met een vriend. Maar ook om te studeren. Tijdens de tentamenperiode nestelen TU-studenten zich graag aan de grote leestafel achter hun laptop of boven de studieboeken.

Isabel Povoa studeert vaak in de Coffee Company. De UB vindt ze veel te druk en thuis studeren is geen optie. “Dan ga ik de hele dag eten”. Het koffietentje spreekt Povoa aan, omdat het een andere omgeving dan de TU. Bovendien is de Portugese masterstudente verslaafd aan koffie.

Koffie met wifi

Om toegang te krijgen tot het internet moet je een kop koffie kopen aan de bar. Vervolgens kan je met behulp van de code die op het bonnetje staat een uur op het wifi-netwerk. Betalen voor het internet ziet Povoa niet als een nadeel. “Omdat ik weet dat ik maar een uur kan internetten als ik dure koffie heb gekocht, werk ik veel sneller en efficiënter”.

Studente Construction, management and engineering Carla de Koning vindt de dure ‘lattes’ in ruil voor internet wel een nadeel. Dit lost ze op door de artikelen die ze moet lezen al heeft opgeslagen op haar computer, zodat ze geen internet nodig heeft.

DOK

Veel studenten trekken tijdens de tentamenperiode naar de DOK, oftewel de ‘burgerbieb’ van Delft. Kasper Keizer is ijverig aan het studeren voor het vak numerieke methoden. Het grote verschil tussen de twee biebs is volgens Keizer dat je in de DOK geen bekenden tegen komt. Ook beweert de civiele techniek student dat hij “kwalitatief hoogwaardig” kan SOG-en in de DOK. “Ik vind het leuk om in de boeken te kijken als ik pauze neem. En er is hier een grote kunstgalerij waar ik soms rondloop.” Maar op woensdagmiddag kan je beter niet studeren in de DOK, vertelt Keizer. “Dan is het een grote kinderbende hier”.

Ook de Fellowship is tijdens de tentamenperiode een vluchtoord voor TU-studenten. Jasper Breeuwsma en Arjan van Toorenburg werden aan het begin van de witte week door hun LR-studerende huisgenoot meegenomen om op de Fellowship te gaan studeren. Nu willen ze niks anders.

Het grootste voordeel van studeren op de Fellowship is volgens de jongens het fietsen heen en terug.  “De fietstocht is ons fitnessmoment van de dag” vertelt Van Toorenburg serieus. Hij is bouwkundestudent en studeert niet op zijn faculteit vanwege de ‘kwebbelsfeer’. De UB is al helemaal geen optie door de drukte. “Het is hier niet zoals in de UB: vechten om een plekje van een halve vierkante meter”. Een ander niet onbelangrijk voordeel van studeren op de Fellowship is volgens de twee huisgenoten dat er weinig mooie ‘chicks’ rondlopen. Dat betekent weinig kans op afleiding.

Studeren op de sociëteit

Huisgenoten Joep Lamberti en Alexander Cronheim studeren sinds twee dagen op een verrassende plek, namelijk in de bibliotheek van de sociëteit van hun studentenvereniging, het Delftsch Studenten Corps (DSC). De mogelijkheid om hier te studeren bestaat sinds de laatste tentamenperiode van vorig studiejaar, vertelt Jan van Straaten, commissaris van de Senaat van het DSC.

Met een groot bedrag dat vrijkwam via een subcommissie heeft het DSC een wifi-netwerk op de hele sociëteit aangelegd, vertelt Van Straaten trots. Dit jaar is als extra faciliteit printen via wifi ingesteld. Het DSC bouwt het concept van studeren op de sociëteit dit jaar langzaam op. “Dan kunnen we een klein aantal mensen een goede studieplek aanbieden”. Als er meer animo is, kunnen studenten ook op het dakterras van de vereniging studeren.

Lamberti en Cronheim zijn erg tevreden over het studeren op de sociëteit. “De ‘zaak’ is dichterbij dan de UB, er hangt een ‘relaxte’ sfeer en bovendien is de lunch hier erg goed” vertelt Lamberti, eerstejaars student civiele techniek, enthousiast. Samen met Cronheim, vierdejaars student technische natuurkunde, zit hij aan de grote tafel in de bibliotheek, die normaal gebruik wordt voor diners. Het studeren op de sociëteit bevalt ze zo goed, dat ze er deze tentamenperiode blijven studeren. Sommige vrienden van Lamberti en Cronheim zijn sceptisch over de nieuwe studieplek van de jongens. Dat vinden de studenten niet zo gek. “Je associeert de ‘zaak’ niet direct met studeren.”

En hoe staat het met niet-leden die op het DSC willen studeren? “Omdat we het concept langzaam opbouwen, doelen we nu alleen op onze leden” legt Van Straaten uit.  “Maar als een DSC-er een studiemaatje wil meenemen om hier te studeren, dan is dat natuurlijk geen probleem”.

Het enige nadeel van studeren in de bieb op het DSC is dat dit maar tot 17.00 uur efficiënt kan. Rond die tijd komen de jaarclubs borrelen en verdwijnt de rust en stilte. “Bovendien wordt het ’s avonds vroeg donker en de verlichting hier in de bieb is niet optimaal”, aldus Van Straaten. Maar studeren tussen de grootste privécollectie boeken van Nederland maakt natuurlijk veel goed.

Over het algemeen vinden de TU-ontwijkers de UB en faculteiten een geschikte plek om te studeren tijdens de onderwijsperiode, maar niet tijdens de tentamentijd. Ze vinden dat er op de campus te weinig stilteruimtes zijn en dat er een kwebbelsfeer hangt. Thuis studeren is ook geen optie, want thuis is een plek van ontspanning en met te veel afleiding. Nu maar hopen dat deze pareltjes van alternatieve studieplekken niet worden ingepikt door andere UB-ontwijkers.