Studeren in coronatijd: vijf tips voor een goede studieplek in huis

Na bijna een jaar online studeren komen de muren inmiddels op je af. Hoe creëer je in een studentenkamer toch een fijne studieplek?

Hoe tover je jouw kamer om tot ideale studieplek? (Foto: Daniël Hesselman)

In een kamer waar je slaapt, eet, films kijkt én studeert, kunnen grenzen soms vervagen. Er is geen onderscheid meer tussen studie en ontspanning en dat kan invloed hebben op welzijn en de productiviteit.

Wat kun je doen om van jouw kamer een prettige studieplek te maken? Dat onderzocht masterstudent Daniël Hesselman (Industrieel Ontwerpen). Zijn belangrijkste advies? “Zorg dat je een duidelijke grens aanbrengt tussen je studieplek en de rest van de ruimte. Je moet je werkdag kunnen afsluiten, zelfs als je je kamer niet kunt verlaten.” Zijn bevindingen leiden tot vijf tips, geschikt voor alle soorten studentenkamers, van klein tot groot.

• Tip 1: Creëer een ruimte die anders aanvoelt dan de rest van de kamer
    Hesselman: “Onderzoek wijst uit dat we makkelijker dingen vergeten als we ons tussen ruimtes verplaatsen. In een studentenkamer kun je dat doen door een fysieke scheiding te creëren tussen je studieplek en de rest van je kamer.”
    Zet bijvoorbeeld een boekenkast tussen je bureau en bed of bouw, net als Hesselman, een tijdelijke ‘muur’ van hardboard. “Een goedkope optie, want die hele constructie kostte misschien tien euro.” Ook met planten bouw je eenvoudig een ‘barrière’. Kies je voor een luchtzuiverende plant, dan zorg je meteen voor een gezonder binnenklimaat.

Een tijdelijke muur van hardboard. (Foto: Daniël Hesselman)

• Tip 2: Geef je werkruimte een andere look
    “Door je studieruimte ook van ‘binnen’ te veranderen, krijg je het gevoel dat je daadwerkelijk in een andere ruimte bent”, vertelt Hesselman. “Dit heeft een positief effect op jouw associatievermogen, je herkent de ruimte nu als de plek waar je studeert.” Geef je studieplek daarom een likje verf of plaats een van kleur veranderende lamp. Stel de lamp tijdens het studeren in op een vaste kleur, bijvoorbeeld blauw, zodat je deze kleur met studeren associeert. Een andere optie is een kleed op de grond, zo markeer je duidelijk je studieplek.

Geef je studieplek een likje verf. (Foto: Pantip.com)

• Tip 3: Zorg voor een ergonomische werkplek
    Hesselman: “Omdat het nog wel even kan duren voordat we weer fulltime naar de campus gaan, is het belangrijk dat je studieplek ook ergonomisch goed is ingericht. Met een paar kleine aanpassingen maak je al een groot verschil.”
    Hij raadt aan een apart toetsenbord te gebruiken en direct zonlicht op je beeldscherm te vermijden. Zorg er daarnaast voor dat je bureau, beeldscherm en stoel zo goed mogelijk op jouw hoogte zijn ingesteld.

Bonustip: TU-studenten kunnen tegen gereduceerd tarief online verschillende accessoires als een toetsenbord, muis en laptopstandaard bestellen.

Gebruik een apart toetsenbord. (Foto: Marjolein van der Veldt)

• Tip 4: Let op je houding
    Je lichaamshouding staat aan de basis van een goede werkplek. Het is belangrijk dat je je houding gedurende de dag verandert, dit kan bijvoorbeeld door staand te werken. “En zorg ervoor dat je monitor recht voor je staat, zo voorkom je een gedraaide positie”, waarschuwt Hesselman.

(Illustratie: macrovector / freepik)

• Tip 5: Neem pauzes
    Als je thuis studeert beweeg je minder. Neem daarom regelmatig een pauze van je beeldscherm en ga bijvoorbeeld naar buiten voor een frisse neus.

Maak een ommetje. (Foto: Dalia Madi)

Op dit moment meet Hesselman de invloed van de tips op het welzijn en de productiviteit van respondenten. Deelnemers vullen hiervoor twee vragenlijsten in: één voordat ze hun werkomgeving aanpassen en één twee weken na aanpassing van de werkplek.

• Een vooronderzoek van Daniel Hesselman over het effect van de hoeveelheid kamers op de mate van werktevredenheid verschijnt binnenkort in het tijdschrift Human Factors. (Working from home during COVID-19: The negative influence of single-room-houses on work satisfaction)
    Afstudeerbegeleiders: professor Peter Vink en dr. Derek Lomas.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl