Studentikoze radio

Radio gemaakt door studenten, voor studenten en medewerkers van de TU Delft en de hogescholen op de campus. Vorige maand is Campus Radio 1 van start gegaan, een initiatief van acht TU-studenten.

“Mijn favoriete hobby is tekenen, wereldvrede en hoe krijg je dat.” De meligheid druipt donderdag 12 januari af van de rubriek ‘de zatte gast van de week’. Het idee: voer een student dronken en laat hem een minuut lang slap ouwehoeren in de microfoon. En zo geschiedt.

De ‘zatte gast’-rubriek is onderdeel van het programma Unicorn op de nieuwe online radiozender Campus Radio 1, die op 22 december voor het eerst uitzond. In Unicorn kwajongensachtige, melige radio à la Giel Beelen of de Coen en Sander Show op 3FM. Maar dan gericht op de Delftse campus.

En dus klommen presentatoren Mark Kwanten en Tommaso Sarri om 17.50 uur in de telefoon om te kijken of docent Ewoud van Luik nog op zijn kamer zat, met als achterliggende vraag: ‘tot hoe laat werken onze docenten?’. Van Luik nam niet op.

Student wetenschapscommunicatie Ferdoos Esrail zit in het bestuur van Campus Radio 1 en doet tijdens de uitzendingen de regie. Uit zijn verhaal blijkt dat het zeker niet de bedoeling is docenten te kijk te zetten. Hij koos Van Luik omdat dat een aardige vent is die leuk kan vertellen. “Als iemand niet opneemt, dan gaan we gewoon door met het programma. We blijven niet bellen.”

Ook is het niet het plan om studenten laveloos te voeren voor de ‘zatte gast’-rubriek. “We hebben de grens opgezocht, maar zijn er niet overheen gegaan. We hebben een lijst met voorwaarden opgesteld voor deelname, want iemand mag niet te veel drinken. Het moet wel leuk blijven.”

Want leuk hebben de studenten van Campus Radio 1 het, blijkt uit de twee uitzendingen die nu zijn opgenomen. De radio die ze maken is pretentieloos en studentikoos. Esrail: “We zijn amateurs. We proberen het programma zo goed mogelijk in elkaar te zetten, maar we zijn niet anders dan onze luisteraars. We vinden het gewoon hartstikke leuk om te doen.”

Het idee voor Campus Radio ontstond twee jaar geleden al bij studenten industrieel ontwerpen Mark Kwanten en Mischa Meekes, maar zij hadden het toen te druk om het plan uit te voeren. In de zomer van 2011 begon Kwanten erover tegen zijn voetbalclubgenoot Esrail. “In augustus zijn we voor het eerst bij elkaar gekomen om te brainstormen. In Amerika hoort college radio echt bij de campuscultuur. Daar zijn het volwaardige radiostations met driehonderd à vierhonderd medewerkers. In Nederland is het minder gebruikelijk, maar we denken dat studenten het wel leuk zullen vinden.”

Na augustus ging het snel. De unit Sport en Cultuur stelde een ruimte en apparatuur beschikbaar, en geld voor een Buma/Stemra-licentie. De studenten richtten een stichting op en 22 december was de eerste uitzending van Unicorn. Op de tweede uitzenddag, 12 januari, kon ook een tweede radioprogramma van start: Next Best, een uur lang dancemuziek.

Esrail hoopt dat meer programma’s volgen. Studenten en medewerkers kunnen formats indienen en als die aan de voorwaarden voldoen, kunnen ze van start. “Onze uiteindelijke doelstelling is om een ‘volwaardig’ radiostation te worden, dat elke dag in de week programma’s en muziek uitzendt. We willen een mix van genres. Unicorn biedt entertainment als de colleges zijn afgelopen en studenten gaan eten. Maar we willen ook actualiteit en opinie en we hopen dat internationale studenten radio gaan maken.”

De studenten willen op termijn hun eigen apparatuur kopen, zodat ze op de faculteiten en op festivals als Stukafest kunnen gaan staan voor live verslag. Dat moet de interactie met de luisteraars vergroten. Die kunnen nu al onderwerpen aandragen en plaatjes aanvragen via de chat, Twitter, Facebook, e-mail of telefoon.

www.campusradio1.nl

De actievoerders mogen in twee zalen praten en debatteren wat ze willen, in de rest van het gebouw pikken medewerkers en studenten de draad weer op. Vanavond voor negen uur verlaten de actievoerders het pand, aldus de UvA. Volgens de actievoerders is die afspraak ‘na heftige onderhandelingen’ gemaakt.