Studentenverenigingen trekken minder leden

Bijna alle studentenverenigingen hebben dit jaar minder leden geworven, maar Virgiel wist – traditiegetrouw – de meeste vrouwen te trekken.Liepen er vorig jaar nog 1600 eerstejaars door de stad tijdens de Owee, dit jaar waren dat er met 1300 bijna twintig procent minder.

Alleen De Bolk en Wolbodo hebben meer aanwas dan vorig jaar. Veertig nieuwe leden mocht De Bolk inschrijven, tegen twintig vorig jaar. Voorzitter Anneke van de Langkruis vermoedt dat de verdubbeling te maken heeft met de opknapbeurt van de sociëteit. Wolbodo heeft 45 geïnteresseerden getrokken. Vorig jaar waren dat er 37.

Relatief wierf Sint Jansbrug de meeste vrouwen. Van de 102 nieuwe leden is 35 vrouw. En dat terwijl de vereniging, in tegenstelling tot het corps en Virgiel, geen speciaal op vrouwen gerichte activiteiten had.

Virgiel haalde traditiegetrouw de meeste nieuwe leden binnen (235). Onder hen bevinden zich 49 vrouwen. ,,Sommige leden komen helemaal niet opdagen voor de KMT, maar als er in totaal twintig mensen afvallen is het veel”, aldus commissaris extern Gjalt Jan Lindeboom.

Bij de tweede grote vereniging in Delft, het Delftsche Studenten Corps (DSC) schreven zich 205 eerstejaars in. Onder hen 45 vrouwen. Vorig jaar werden nog 238 mensen lid van het corps. Volgens secretaris Arne Hoogervorst vallen er na de KMT zo’n tien tot vijftien man af.

De Koornbeurs heeft achttien nieuwe leden, van wie iets minder dan de helft vrouw. Vorig jaar waren dat er nog 30. ,,Dramatisch”, vindt Martin Kamerbeek, ‘nog een dag vice-voorzitter’ van de Koornbeurs. Waar de daling aan ligt weet hij niet. ,,Voor een deel ligt het aan onszelf.”

,,Wij hebben het procentueel gezien beter gedaan dan vorig jaar”, stelt Rutger de Graaf van De Delftsche Studenten Bond (DSB). De Bond kreeg 42 nieuwe leden, tegen 45 vorig jaar.

De christelijke verenigingen deden het niet bijzonder veel slechter dan de voorgaande jaren. CSR heeft 26 nieuwe leden, tegen 36 vorig jaar. Vice-praeses Dirk van der Mast wijt de daling aan de regen. De studente die lid is geworden bij Johannes Calvijn (CFSR) is verzekerd van alle aandacht, ze is de enige vrouw onder de zestien nieuwe leden.

Liepen er vorig jaar nog 1600 eerstejaars door de stad tijdens de Owee, dit jaar waren dat er met 1300 bijna twintig procent minder. De studentenverenigingen merken de gevolgen van de afgenomen belangstelling voor de TU Delft: bijna alle verenigingen hebben minder leden geworven.