Studentenverenigingen houden eerstejaars op rechte pad

Om een vervroegde Owee en een kortere kennismakingstijd te voorkomen, stimuleren studentenverenigingen eerstejaars extra hard om voldoende te studeren.

Het college van bestuur vreest dat eerstejaars door de drukke introductieperiode een studieachterstand oplopen die niet makkelijk is in te halen. Daarom overwoog het college de afgelopen maanden de Owee een week te vervroegen en de kennismakingstijd in te korten tot één week.

Bij de studentenverenigingen was daar geen animo voor. “Een vervoegde Owee betekent dat minder studenten zich bij de verenigingen kunnen inschrijven”, zegt Barbara Koppelman, commissaris extern van het Delftsch Studenten Corps (DSC). En een kortere kennismakingstijd kan leiden tot minder toegewijde leden, denkt Saskia Kroon, commissaris extern van Virgiel. “De huidige twee weken zijn net genoeg om ze wegwijs te maken.”

Een stuurgroep van onder meer Oras, het Owee-bestuur en de vier grote studentenverenigingen kwam met een alternatief. Dit studeerbaarheidplan wordt inmiddels door de studentenverenigingen in praktijk gebracht. Bij een studentenvereniging aangesloten eerstejaars moeten ook tijdens de kennismakingstijd regelmatig gezamenlijk studeren. Ze krijgen begeleiding van ouderejaars mentoren en ze moeten een cursus time management volgen. Ook zijn er tijdens de witte week en tentamenweek geen activiteiten voor eerstejaars gepland.

Nieuw is deze aandacht voor studeren als onderdeel van het verenigingsleven niet, benadrukken Kroon en Koppelman. Koppelman: “Het beleid is aangescherpt.” Enquêtes onder eerstejaars moeten uitwijzen of die aanpak resultaten afwerpt, maar de eerste reacties zijn positief.

Het DSC verzorgt zelfs een bijspijkercursus voor het ‘struikelvak’ analyse. Koppelman: “We hebben een maximale inspanning geleverd. We moeten oppassen dat we niet het werk van de TU Delft gaan doen.” Oras-fractielid Robert Hillen is het daar mee eens. “Zeker met de invoering van de harde knip en de leerrechten is het belangrijk dat de TU Delft eerstejaars voldoende begeleiding biedt.” Studentenverenigingen en Oras verwerpen het idee dat het lidmaatschap van een studentenvereniging een hoofdoorzaak vormt van studieachterstand. (JP)