Studentenverenigingen beloven beterschap

De studentenverenigingen zullen nagaan hoe ze nog meer greep kunnen krijgen op uitwassen op het gebied van drank en geweld.De verenigingen zien eigenlijk niet goed wat ze nog kunnen verbeteren, maar ze hebben toch een belofte daartoe aan minister Ritzen gedaan.

br />
Het landelijk verband van studentenverenigingen, de LKvV, sprak vorige week met de minister over de dood van een bouwkunde-student. Die had zich doodgedronken bij een inwijdingsritueel in een studentenhuis van Vindicat, het Groningse studentencorps.

De verenigingen hebben de gelegenheid vooral gebruikt om uiteen te zetten hoeveel ze al doen om uitwassen te voorkomen. Veel verenigingen hebben al gedragsregels en houden rekening met bijvoorbeeld de medische toestand van hun leden en met studieprogramma’s. Volgens Ritzen is er echter nog wel wat te verbeteren, bijvoorbeeld door voorlichting.

De LKvV is niet blij met de bemoeienis van Ritzen. Ze houdt hem mede verantwoordelijk voor de publiciteitsgolf die het voorval in Groningen heeft veroorzaakt. ,,Ritzen heeft de verenigingen schade berokkend door de zaak naar zich toe te trekken”, zegt Erik van Buiten, voorzitter van studentenbond ISO en tevens woordvoerder van de LKvV. De minister toonde zich in het gesprek van vorige week echter weinig ontvankelijk voor deze kritiek, en dat noemt Van Buiten ’teleurstellend’. (HOP/HOb)