Studentenverenigingen: Beloon commissiewerk met studiepunten

Voor commissiewerk bij studentenverenigingen moeten studiepunten worden toegekend. Dat vindt de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) die daarover een gesprek wil met de VSNU, de vereniging van universiteiten.

br />
De LKvV meent dat belangrijke kennis voor de arbeidsmarkt ook buiten de onderwijsinstelling wordt verworven. Commissiewerk en bestuursfuncties dragen bij aan meer organisatorische ervaring en een grotere flexibiliteit, zo stelt de koepel van verenigingen, waarbij 42 studentenverenigingen zijn aangesloten.

De prestatiebeurs ziet de LKvV als gevaar voor dergelijke extra-curriculaire activiteiten. ,,Mensen die zes jaar geleden begonnen met de studie voelden geen enkele drempel om bij de vereniging een commissie te doen. Jongere studenten kiezen nu steeds meer voor de studie”, zegt Annebeth de Witte, voorzitter van de LKvV.

De Witte noemt de situatie in Delft beter dan in de rest van Nederland. ,,De TU Delft heeft waardering voor de studentenverenigingen. Hier is dan ook volop financiële steun voor bestuursfuncties.” Bestuurders in Groningen moeten het ondanks veel getouwtrek nog steeds zonder bestuursbeurzen stellen. Het cvb aldaar wil niet erkennen dat het besturen van een studentenvereniging een dagtaak is.

De LKvV heeft geen concrete voorstellen, maar streeft naar een situatie waarin studiepunten voor commissiewerk gehaald kunnen worden bovenop het studiecurriculum. Zo wordt de bul zelf niet gedevalueerd. ,,Wij streven ernaar dat elke universiteit een pot met studiepunten klaarzet. Vervolgens wordt in overleg met de plaatselijke afdeling van de LKvV, in Delft is dat de Vera, bepaald welke commissies voor punten in aanmerking komen”, zegt De Witte.

De problemen die kunnen ontstaan, wanneer personen commissies gaan doen juist vanwege de studiepunten, wijst de LKvV van de hand. ,,Verenigingen kunnen dat vermoedelijk tijdig herkennen”, aldus De Witte.
(R.K)

(R.K)